onsdag 12 november 2014

Min luftvärmepump har lagt av.

För 10 år sedan köpte jag en luftvärmepump, som har levererat värme i mitt hus. Jag kunde konstatera att pumpen gjorde mina elräkningarna precis så mycket lägre,som jag blivit lovad. Mina el.element behövde jag endast sätta på när utetemperaturen sjunkit under minus 15 grader. Allt fungerade bra ända tills för ett par år sedan. Då började vänner, som besökte mig, klaga över att värmepumpen gav ifrån sig ett gnisslande ljud, som störde deras öron. Själv hade jag inte märkt någonting, säkert på grund av min nedsatta hörsel. Jag beställde service på värmepumpen och fick beskedet att ett lager krånglade men att värmepumpen nog skulle fungera ändå ett tag till. Men i förrgår insåg jag att problemet hade vuxit. Värmepumpen arbetade mycket ryckigt; kunde vara ovanligt tyst en period och sedan köra igång stenhårt och spruta ut massor av varmluft – som om den ville få upp temperaturen till plus 30 grader. Men efter några minuter avbröts den operationen, och pumpen startade en ny stillsam period. Det här upprepade sig flera gånger, och jag observerade processen något bekymrad; ungefär som en läkare som observerar en patient, vars tillstånd börjar bli kritiskt. Det slutade med att värmepumpen fällde ihop sig och att en röd lampa började blinka. Jag tittade i instruktionsboken och fann att det helt enkelt betyder att någonting är fel. Jag insåg att jag måste ha tag på en riktig värmepumpsdoktor, och han kom till mig idag. Han gav mig två alternativ. Det ena att byta motorn i värmepumpens innedel; det andra handlar om att helt enkelt köpa nytt, både inne- och utedel.Jag vet inte vad jag skall välja. Däremot har jag börjat fundera på riktigheten i de där löftena över hur mycket el jag har sparat. För tog de där beräkningarna hänsyn till att värmepumpen kanske inte håller mer än 10 år, medan el.elementen nog är vid liv, när de fyller 40 år.

2 kommentarer:

Valter sa...

Var den dyr?

Motor kan nog bytas billigt.

Min kostade 7000 kr ny, tre år nu. Lönar sig inte att reparera senare.

Göran Wassenius sa...

Tack för kommentaren! Jag ska i morgon få en ny motor.