söndag 29 juni 2014

Mediakoncentrationen: Sverige utanför Stockholm drabbas!


Jag skulle lyssna på ett radioprogram, som jag trodde skulle bli intressant. Det blev inte så. Jag trodde det skulle handla om bakgrunden till första världskrigets utbrott, men av detta blev det nästan ingenting. I stället blev det en genomgång av gator och intressanta byggnader i Stockholm. På nytt fick jag vara med om att programmakarna utgår från att lyssnaren känner till var Stockholms gator ligger.

    Detta problem har också uppmärksammats av Sakine Madon, politisk redaktör på tidningen ”Norran” i Skellefteå. Hon menar att det sammanhänger med koncentrationen till Stockholm av den svenska journalistkåren. På några års sikt kommer ”var femte journalist att bo i Stockholms inerstad ”. Samtidigt lämnar riksmedier Norrland. Det har redan Tidningarnas telegrambyrå gjort. ”Även SVT sänker ambitionerna för att i stället fokusera på större städer söderut.”

Resultatet av denna utveckling blir en mycket skev mediabevakning. Det som händer i Stockholm uppmärksammas, övriga Sverige hamnar i bakgrunden.

   Ibland kan det leda till diskriminering. En meteorolog, som talade gottländska fick inte fortsätta att rapportera om vädret; det går däremot bra att göra för den som talar stockholmska, även om han inte klarar av att uttala namnet på Sveriges största sjö (Vänern) rätt!   

   I stort sett alla radioprogram jag lyssna på är producerade i Stockholm

   Nu är det ju sommar, och vissa program tar semester för att återkomma, när hösten närmar sig. Men Sveriges Radio sätter in ersättarprogram. Kan det ge en chans för redaktioner utanför Stockholm? Jag testade häromdagen och lyssnade på ett sådant program, som heter POKAL. Jag behövde inte göra det länge för att få klart för mig att också detta ersättarprogram var producerat i Stockholm.

   För drygt ett år sedan gjorde Göteborg ett eget kulturprogram, som hette ”Mitt i musiken”. De hann med att göra ett inslag om Lasse Dahlqvist och kunde visa att en artist ändrat i texten till hans mest kända visa, Dans på Brännö brygga. Förmodligen för att hon inte begrep ett göteborgskt ord han använt.

 Programmet lades ned.         

 

 

 

Inga kommentarer: