måndag 19 december 2016

Håller Sverige på att få brist på vatten?


Jag har i alla tider intresserat mig för vädret. Jag brukade segla under sommaren, och då är det nödvändigt att följa väderrapporterna! Att hamna helt oförberedd i en åskby är inte trevligt! Och under vintertid åkte jag skidor, och då var det också nödvändigt att ta del av väderapporterna för att få reda på, om kommande väder passade skidåkarna.
                             I höstas var jag också beroende av väderrapporterna, för jag övervägde att vintersäkra elen. Jag ville ha få ett fast och billigt elpris. Men jag tvekade och bestämde mig för att avvakta i hopp om att det  skulle komma ett ännu billigare erbjudande. Ett stort misstag! Elpriset gick i stället upp kraftigt och jag missade den chansen. Nu har jag fått den första vinterräkningen och den var inte rolig att se…
Men det finns ett annat problem, som också orsakats av vädret, och det är alldeles för lite diskussion om det: Det börjar faktiskt bli ont om vatten på många håll i vårt avlånga land. Det beror på att vi har haft alldeles för lite nederbörd under lång tid. Vi har de senaste veckorna haft högtrycksbetonat väder. Det innebär en hel del sol (dock ibland skymd av dimma) men inget regn. Högtrycken blockerar atlantlågtrycken, som innehåller regn. De kan inte ta sig in över Sverige.
                                                      Nederbörden har tyvärr varit otillräcklig på många håll det senaste halvåret. Det beror inte bara på blockerande högtrycksryggar. Vänerns vattenstånd ligger sedan i somras en halv meter under det normala. Det leder till att det blir för grunt i farleder som de större fartygen ska använda. På andra håll håller grundvattnet på att ta slut. Då blir det nödvändigt att transportera vatten till torrlagda områden. Det kan bli dyrt!

Jag funderar på om torkan och vattenbristen kan sammanhänga med klimatförändringar men är osäker.      

Inga kommentarer: