måndag 12 december 2016

Mitt enda besök i politikens värld: Utskälld av kommunchefen och lurad av fullmäktiges ordförande:

En gammal bekant till mig, boende långt från Filipstad, skall besöka ett kommunfullmäktigemöte i sin kommun. Han ska där ställa en fråga till fullmäktige. Det handlar om den illaluktande luft som uppträder vissa dagar. Han och några andra har misstankar om vad det beror på.
Det lät intressant. Men så blev jag påmind om mitt eget försök att påverka politikerna i min kommun, bland annat genom att ställa en fråga till fullmäktige. Det blev ett totalt fiasko. Jag blev utskälld av kommunchefen och grundlurad av kommunfullmäktiges ordförande.
Här den sorgliga historien:
Det utspelade sig vid en tidpunkt, då många småkommuner hade överskott på bostäder. Många lägenheter stod tomma, och som en följd av det höll de på att gå i konkurs. Staten fick ingripa. Kommunerna fick visserligen en möjlighet slippa sätta sina bostadsbolag i konkurs, men villkoren var hårda. Statens krav för att satsa pengar var att visst antal hus skulle rivas. Det var enda möjligheten få jämvikt på bostadsmarknaden. Staten hade också prövat möjligheten att flytta bostäder till Stockholm, där det onekligen var brist på dem, men funnit det svårt att genomföra.
                             Men det dök upp en annan möjlighet.  Vid denna tidpunkt fanns det en utländsk efterfrågan på svenska bostäder i det s.k. miljonprogrammet. Utländska bostadsbolag, framför allt norska, ville köpa lägenheter, som sedan skulle bli fritidslägenheter åt norrmän. Några svenska kommuner sålde till Norge, och det visade sig bli en god affär, eftersom köpglada norrmän fick den lokala varuhandeln att expandera kraftigt.
Detta intresserade säkert styrande politiker i Filipstad, men de vågade inte slå till. Det skulle leda till att de inte fick ett öre över för rivningar – och de vågade inte ta risken.
Så några huskroppar med lägenheter i mycket gott skick revs. Det var sorgligt att se!
Men jag hade gjort ett försök att få stopp på rivningarna. Jag skrev ett par debattartiklar, som ingen från kommunen svarade på. Då bestämde jag mig för att försöka få chansen att ställa ett par frågor till kommunfullmäktige. Den möjligheten var ny, och jag visste inte om det kunde leda till någonting positivt. Men jag hälsades välkommen av fullmäktiges mycket entusiastiska ordförande, som uttryckte sin uppskattning av mitt initiativ..
Jag hade fått  skriva en sammanfattning av mina önskningar och lämnat in dem i kommunhuset.  Därefter fick jag besked om att jag kunde komma till fullmäktiges nästa sammanträde. En annan kommunmedborgare hade också anmält sig. Han ansåg att kommunen försummat Lesjöfors, en tätort i norra delen av Filipstads kommun. Han påpekade bland annat att en gatulampa i Lesjöfors varit trasig under lång tid. Efter hans anförande blev det debatt om situationen i Lesjöfors.
Därefter  var det min tur. Jag drog mitt ärende igen: Att man inte borde riva hus som befann sig i gott skick. Det kunde om några år uppstå brist på bostäder. Jag nämnde kommuner som i stället för riva hade såld till norrmän och fått nya kommuninvånare som hade gott om pengar.
Men jag blev förvånad över att inte en enda fullmäktigeledamot begärde ordet. Kommunalrådet däremot försvarade kommunens politik, och gjorde det på ett bra sätt. Han medgav öppet att kommunen inte vågade stoppa rivningarna. Det skulle kunna bli dyrt för kommunen.
Det blev en liten paus och under den vinkade plötsligt KOMMUNCHEFEN till mig. Han är den tjänsteman, som har högst status och lön. 
Jag gick mot honom – och fick mig en utskällning. Med mitt inlägg hade jag ”förolämpat fullmäktige”. 
 Jag förstod inte vad han menade och  ville veta, men han hade redan börjat avlägsna sig.  Audiensen var tydligen slut.
Jag gick hem efter en stund. Kände mig en aning missbelåten. Så råkade  jag några veckor senare  stöta på en bekant, som satt i fullmäktige och hade varit där, när också jag var det. Nu uttryckte jag min besvikelse över att INGEN i fullmäktige hade velat begära ordet om mitt inlägg. ”Ja, det var inte så konstigt. Fullmäktiges ordförande hade ju gått runt till de olika partierna och sagt att  ”Nu kan ni inte ta upp hans fråga, för då blir vi aldrig klara med budgeten."
Så var det med det! Mitt enda steg in i politikernas värld hade blivit en katastrof. Först utskälld av högste chefen och sedan grundlurad av fullmäktiges ordförande. Först tack och beröm  till mig för mitt initiativ men sedan order att inte ta upp mitt ärende.

Jag må  tycka att det var märkligt att lägga in allmänhetens frågestund samma kväll som budgeten skulle behandlas. Men klart är att jag aldrig förstått mig på politikernas  värld.     

Inga kommentarer: