tisdag 27 december 2016

Hon måste föda i Finland; det fanns inga platser i Sverige.

Jag väntar fortfarande på att få göra en starroperation. Optikern i Filipstad skickade en remiss om det 21 juni. Nu har det gått ett halvt  år – och ögonpolikliniken är dödstyst. När jag väntat tre månader, trodde jag faktiskt att någon skulle höra av sig .Vi är ju – i teorin – garanterade vård inom tre  månader. Det löftet är numera rena skämtet!
I  går skrevs det om Jenna från Bålsta, som var gravid och skulle få tvillingar. Hon och den blivande pappan var säkra på att tvillingarna skulle födas på Uppsalas akademiska sjukhus . Där hade hon varit flera gånger och tagit prover. Allt verkade vara klart, hon skulle bara göra ett sista ultraljud. Men då kom  en läkare som sa att hon måste föda i Finland, eftersom det kunde bli för tidigt födda barn, och det fanns inga lediga platser för sådana födslar i Sverige. Därför skulle det bli ambulanstransport till Åbo i Finland. Sami, den blivande pappan, fick inte ens med sig en vinterjacka. Det dröjde, innan det blev klart hur länge de måste vara kvar i Åbo. Först  sas det en vecka – men det blev två.
Jennas (och tvillingarnas) öde är ett bra exempel på krisen inom den svenska sjukvården. Det råder brist på både personal och vårdplatser. Men det är svårt att förstå att det har kunnat bli så krisartat. Ibland tänker jag på hur det var i min ungdom. När jag drabbades av barnsjukdomar som mässlingen och, påssjuka eller svåra förkylningar, fanns det inga vårdcentraler att vända sig till. I stället kom en doktor hem till mig, undersökte mig och skrev ut någon medicin. Min mamma och mormor förberedde alltid doktorns besök genom att lägga ut nya lakan i sängen.
Antalet läkare har säkert mer än fördubblats sedan dess, men ändå är vi hänvisade till vårdcentralerna för att få några minuter med en doktor.


Bristerna i sjukvården måste åtgärdas! Det räcker inte med ett antal nya miljarder i budgetpropositioner. Det är nödvändigt att överföra pengar till sjukvården från andra verksamheter, som inte är lika viktiga. Jag har ett bra exempel. Den s.k. Ungdomsstyrelsen, som bland annat delar ut pengar till islamistiska organisationer, kan skrotas och varenda miljon ska gå till sjukvården!      

Inga kommentarer: