onsdag 4 januari 2017

Min plånbok försvann -men kom tillbaka...

Jag lyckades inte skriva fler blogginlägg under december månad. Det går naturligtvis att förklara det med jul och nyårsfirandet. Men att jag inte kommit igång förrän i dag finns det helt andra förklaringar till! Här den viktigaste:
Jag skulle ut och handla och upptäckte att jag inte kunde hitta min plånbok. Jag letade överallt – men förgäves. Men tre dagar senare hitta jag den – hemma hos mig. Den låg i ett litet rum som jag var övertygad om att jag inte besökt på mycket länge.

Det kändes skönt att slippa gå omkring och tro att en skicklig tjuv plundrat mina konton! Men nu gällde det att så snart som möjligt få tillträde till mina pengar. Det hade inte varit något större problem för en månad sedan. I Filipstads centrum hade Nordea ett kontor. Dom hade säkert hjälpt mig. Men Nordea har lagt ned det kontoret – liksom många andra.  Ett argument lyder att kunderna kan sköta det mesta på internet.  Omöjligt i min situation! Jag fick ringa till Nordea. Enligt telefonkatalogen har alla Nordeakontor samma nummer, 
0771 224488. Det går således inte att ringa till ett specifikt kontor. Jag hamnade i Uppsala, ganska långt från där jag bor. Jag fick något så när klart för mig vad jag skulle göra. Nästa dag åkte jag till Karlstad (som håller på att lägga ned två bankkontor, men huvudkontoret finns kvar.) Där bekräftades mina farhågor: Jag kan inte få ha kvar den kod som jag haft i många år. Lika tråkigt var det att få höra att det kommer att ta minst en vecka innan jag får den nya koden. Jag kan således inte ta ut pengar på ett bra tag. Men jag kunde göra det under besöket på Nordeakontoret genom att legitimera mig med mitt körkort. Jag har också lånat pengar av en god vän. Hoppas pengarna räcker!     

Inga kommentarer: