När det drar ihop sig till Eurovision Song Contest tycks Sverige
alltid vara storfavorit, i varje fall i de svenska kvällstidningarna. I år var
det i Expressen värre än någonsin. I
semifinalen, som Sverige deltog i, var det svenska bidraget totalt ”outstanding”,
Sanna Nielson och ”Undo”, stod i en klass för sig. Allt enligt Expressen.
I sin recension av årets ESC-låtar utsätter tidningen många för nedsättande
eller hånfulla kommentarer: ”Framkallar gäspningar”
Azerbajdzjan). ”Upprepar låtens titel en
miljon gånger. Någon borde ställa den ansvarige mot väggen” (Grekland). ”Ett
sexistiskt stolpskott” (Polen) ”En
plojlåt som desperat vädjar efter publikkontakt men får noll respons” (Frankrike).
”Låten är så trög, på gränsen till
orörlig”. (Italien). ”Sångaren
snubblar på sin sura falsett” (Finland) ”Han
är en insmickrande pajas med svag sångröst och risigt uttal” (Schweiz). ”Det låter som om Basim käkat för mycket
Scooby snacks i denna kliché” (Danmark)
”Kommer grisar att börja flyga? Det är troligare än att denna urbleka ballad
gör succé”. (San Marino)
I en kommentar till Armenien
anar Expressens recensent sanningen: ”att
(sångaren) är topptippad av många oddssättare övergår mitt eventuellt klena Eurovisionförstånd”.
Sanningen är ju att det i Europa finns
olika uppfattningar om vad som är bra eller mindre bra musik. Armenien nafsade
länge efter Sveriges tredjeplats. Så tydligen var det många länder som
uppskattade det bidraget.
Visst fick Armenien kompisröster
av grannländer.
Men det får ju även Sverige.
Varför vann inte favorittippade Sverige? Som vanligt menar
tidningarna att ”i sista minuten” ändrades allt. ”Undo:s” försprång krympte dramatiskt.
Tydligen lyckades även Holland
slinka förbi…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar