onsdag 28 maj 2014

SJ:s övergivna stationer


För några år sedan råkade jag ut för något otrevligt, när jag en morgon skulle åka tåg från Linköping. Först etappen skulle föra mig till Katrineholm, där jag skulle byta tåg och fortsätta mot

Värmland. Tåget från Linköping skulle gå ungefär kl åtta, men det dök aldrig upp på  stationens stora display! Jag rusade ut på perrongerna och spanade. Men inte såg jag mitt tåg. Tillbaka i stationshuset letade jag förgäves efter någon att fråga. Fanns ingen! Ute igen ryckte jag i alla dörrar jag såg för att hitta någon. Det var låst överallt. Det verkade inte finnas någon SJ-personal. Biljettförsäljningen hade inte börjat än.

Till sist insåg jag att tiden hade gått ut för mitt tåg – och för mig.

   Det var bara att sätta sig ned och vänta på att just biljettförsäljarna öppnade sin butik. Dom kunde i varje fall skriva ut en ny biljett åt mig. Dessutom fick jag en blankett att fylla i om mitt missöde, något jag också gjorde. Jag ställde frågan, hur det var möjligt att mitt tåg aldrig visade sig på stationens display. Det fick jag inte något svar på; däremot fick jag viss ekonomisk ersättning för mitt lidande, något jag inte brytt mig om att begära.

   Framför allt undrade jag över avsaknaden av personal på en så pass stor järnvägsstation. Det fanns ju ingen att vända sig till med sitt problem.

   Föga anade jag då att situationen skulle kunna bli ändå värre, men det är just vad den har blivit! För nu har SJ lagt ned i stort sett alla biljettkontor.  De finns endast kvar i våra tre storstäder. Hur hade det gått för mig i Linköping om inte biljettförsäljarna öppnat sin butik?

   För några veckor sedan skulle jag hämta ut en tågbiljett hos ”trav och galopp”. Men min kod fungerade inte. Jag fick försöka igen tidigt på morgonen nästa dag. Det gick fortfarande inte. Men i Göteborg finns ju biljettkontoret kvar, så det löste sig.

   Men den som kommer ner till en station, som endast har biljettautomater, för att hämta ut en biljett till ett tåg, som avgår 20 minuter senare, kan få problem att hinna. För framför sig i kön till automaten kan den blivande tågresenären ha tågkunder, som ska leta reda på ett passande tåg. Och det tar betydligt längre tid än att hämta en redan beställd biljett.

   När SJ lade ner sina butiker på stationerna, borde därför antalet biljettautomater ha fördubblats!

Men tyvärr går det inte ställa frågor till en automat, t.ex. om tåg som har försvunnit.          

     

Inga kommentarer: