söndag 11 maj 2014

"Just nu är det många som ringer..."

Allt oftare hamnar vi i en telefonväxel, när vi räknat med att komma fram direkt till den vi söker. Detta har flera orsaker. En handlar om att både företag, myndigheter och organisationer centraliserar. Att ringa till Posten eller Polisen i hemkommunen är inte lätt. I stället får det bli en central växel, som i bästa fall kan koppla mig vidare. Men risken är stor att jag får höra en röst som säger ”just nu är det många som ringer…”, och så blir det att vänta.

  Ibland lägger växeln ut musik, vars syfte är att lugna den otålige kunden, men som lika gärna gör honom än mer irriterad. Ett annat knep, som används, är att rösten talar om den beräknade väntetiden. Jättebra – under förutsättningen att det stämmer. Om du får höra att du kommer fram om 10 minuter, så lugnar du kanske ner dig. Men om du får fortsätta att vänta efter de där 10 minuterna stiger irritationen!

   Jag är ganska säker på att den där rösten som försöker lugna mig ibland kan vara ett ”proffs”, kanske en utbildad skådespelare, som åker runt mellan telefonväxlar och talar in meddelanden. Han talar perfekt och mycket tydlig svenska. Med darr på rösten försäkrar han att ”vi gör allt, för att det snart ska bli din tur”. Och han säger ”din” med darr på rösten för att skapa intrycket att alla kämpar och sliter för att det verkligen ska bli ”min tur”.

    Det finns dock växlar, som man aldrig borde behöva ringa till. Dit hör ett antal företags kundservice. Det värsta jag varit med om är Telias kundservice. När väntetiden närmar sig en timma och batteriet på hemtelefonen börjar bli urladdat är det inte roligt längre!  

      

Inga kommentarer: