tisdag 5 juni 2012

SJ, Paynova och Nordea.

Jag beställde tågbiljetter på SJ:s hemsida för några dagar sedan. Det blev en del problem. Det första inträffade, när jag skulle öppna Nordeas internetbank för att betala. Där gick det inte att börja födelsenumret med att skriva in ”19”, vilket ju enligt Nordea är nödvändigt.


Märkligt! Har Nordea glömt SJ?

Men det stora problemet var att få fram sidan, som bekräftar köpet och upplyser om koden för att hämta ut biljetterna. Enligt instruktionen ska kunden efter att ha betalt klicka på knappen ”Tillbaka till vår sida”. Men någon sådan knapp dök inte upp. Däremot arbetade tydligen datorn med att få fram den. Jag gav upp efter cirka 15 minuter.

Detta har jag varit med om flera gånger och har talat med både ”Paynova” (som sköter betalningen) och SJ. Dessa storheter skyller på varandra.

Nu kunde jag ändå få koden ändå genom att jag bett om att få biljettuppgifterna mailade till mig.

Jag hade tänkt vänta med att köpa returbiljetter men fick för mig att göra det med en gång, eftersom jag var nyfiken på om ”Tillbaka till vår sida”-knappen skulle dyka upp. Det gjorde den inte, men jag kom tillbaka ändå! Så snart jag betalat biljetten plingade datorn och ”bekräftelsesidan” dök upp.

Men Internetköp av SJ-biljetter är ofta förenat med osäkerhet, om hur det ska gå!

Inga kommentarer: