tisdag 30 oktober 2012

Att ringa sin personliga bankman.




Jag behövde prata med min personliga bankman, som finns på Nordeas lokalkontor i Filipstad. Jag hade inte hennes telefonnummer, så jag fick titta i telefonkatalogen efter Nordeas centrala telefonväxel. Det var ju flera år sedan några lokaltelefonnummer fanns där.
Så ringde jag, och visste från början att det skulle bli  cirkus.
Jag kom fram och fick först höra det vanliga att ”just nu är det många som ringer”, men att jag nog skulle få svar inom 3 minuter. Det blev cirka 10, och då kom det en  uppmaning att ange personnummer + personlig kod. Sen fick jag höra att alla telefoner var upptagna men att jag nog skulle få svar inom en minut. Så kom jag till en robot, som frågade vad jag ville. Jag sa att jag ville till lokalkontoret i Filipstad, men då svarade roboten att han inte hade förstått och bad mig upprepa budskapet. Då sa jag att jag ville till min personliga bankman, och det förstod roboten bättre. Filipstad finns väl inte inprogrammerat. Nu kom jag till kundservice men måste först ange personnummer och kod. Då kom jag faktiskt till en levande människa, som efter det att jag angivit mitt personnummer igen fick fram min personliga bankman, som dock var upptagen, varför hon ville ha reda på varför jag ville till min personliga bankman. Det där har jag varit med om tidigare. Banken centralt vill ta över uppgifter från lokalkontoren och det gillar jag inte av flera skäl. Så jag bad att få telefonnumret till min rådgiverska. En stund senare ringde jag, men hon var fortfarande upptagen och jag skulle ändå kunna få service om jag valde att trycka på tangeten 1. Då fick jag på nytt ange mitt personnummer och min personliga kod. Nu kom jag fram till någon som frågade vad jag ville. Mina farhågor besannades. Nu var det inte lokalkontoret som svarade, utan jag var tillbaka på centrala kundservicen. Jag tackade och sa att jag föredrog att ringa senare till min lokala bank.

Tja, så är det, och vi i glesbygdsområden får vara tacksamma, om vi fortfarande har kvar ett lokalt bankkontor. Det är inte många som jobbar där nu. Kassan är indragen och det ser lite ödsligt ut.
En gång ringde Nordea centralt och ville ordna en tid för mig  hos min rådgiverska. Jag undrade varför inte hon och jag kunde göra upp om det själva utan att ”Centralen” var inblandad. ”Dom har så mycket att göra” blev svaret.
OK, kanske det. Inte underligt eftersom personalstyrkan har reducerats kraftigt!

Inga kommentarer: