tisdag 15 juli 2014

Aftonbladet är kvar i flumpedagogiken.


Ett beklämmande faktum är att den svenska skolan (enlig inte minst den senaste Pisa-undersökningen!) är sämst, när det gäller ordning i klassrummet. Elever kommer försent, sitter och pratar med varandra, pysslar med mobilen, kan resa sig upp och gå ut, med mera med mera.
   Jag trodde att alla ”förståsigpåare” var överens om detta sorgliga faktum och att det tyvärr är ett fenomen, vars ursprung går ganska långt tillbaka i tiden. Jag har dristat mig till att hävda att krafter på dåvarande Skolöverstyrelsen till och med menade att det var bra med ”lite småprat” under lektionerna.
Dagens Industri tog i en artikel för drygt en vecka sedan upp denna fråga och framförde några minimikrav för en fungerande skola:
Respektfullt bemötande (alltså inga glåpord åt lärare eller kamrater), uthållighet i arbetet, ordningsamhet och punktlighet.
När det gäller ”uthållighet” är det tyvärr så, enligt Pisa att svenska elever ”ger upp” tidigare än andra elever. De orkar inte anstränga sig. Lätta och ”roliga” uppgifter föredras.
 Jag trodde, som sagt, att synpunkter av det slag Dagens Industri framförde var allmänt accepterade - liksom att mycket återstår att göra för att det ska bli lugn och ro i klassrummen.
 Men jag hade fel.
   I en ledare har Aftonbladet gått till attack mot Dagens Industri:
”Kapitalet kräver tystnad i klassrummet!”  
Det är sorgligt att Aftonbladets ledarredaktion odlar åsikter, som uppenbarligen är huvudförklaringen till den svenska skolans nedgång och fall.
Jag får en viss tröst i att ledarredaktionen ändå tillåtit Jan Guillou att fullständigt kritisera redaktionens artikel sönder och samman.
Och han är inte den ende vänsterdebattören som vänt sig mot ”flumpedagogiken”! Det gjorde på sin tid även Jan Myrdal.
Tänk om socialdemokratiska skolministrar tagit intryck av honom!
Nu kör socialdemokraterna med kravet på mindre klasser för de yngsta barnen.
Visst, det kan säkert göra klassklimatet bättre.
Men kan Stefan Löfven förklara för mig, varför det i många jämförbara länder är fullt möjligt att ha betydligt större elevgrupper utan att det blir buller och oordning .      

Inga kommentarer: