söndag 27 juli 2014

Har emiren i Quatar makt över Facebook?


25 juli skrev jag ett blogginlägg om att internationella fotbollsförbundet (FIFA) ska utreda, hur det gick till när Quatar fick uppdraget att arrangera VM i fotboll 2022. Jag nämnde att det finns misstankar om korruption och att det är svårt att tänka sig en olämpligare arrangör av fotbolls-VM än just Quatar, där temperaturen under sommaren kan överstiga 40 grader.  Eftersom Quatar genom sina oljetillgångar har gott om pengar, är det inte så märkligt att det finns misstankar om att just pengar har använts för att få VM 2022.

   Dessutom påtalade jag avsaknaden av demokrati i Quatar och det märkliga förhållande att landets medborgare endast utgör cirka 15 procent av invånarna. Övriga är uppassande hjälparbetare.

   För att spetsa till det (och försöka skämta) skrev jag att det trots allt finns ett alternativ till Quatar, lika olämplig som värd för fotbolls-VM, nämligen Antarktis. Norge anser sig ju ha rätt till ett område i denna kalla kontinent, och eftersom också Norge har oljepengar, menade jag att det skulle kunna vara möjligt för Norge att få VM 2026 och förlägga det till Antarktis.

   Jag hade tänkt lägga ut artikeln på Facebook (”dela via Facebook”), men till min stora förvåning visade det sig omöjligt: Facebook ssvarade ”Service unavailable”. Det var inte så att Facebook tyckte att jag lagt ut för mycket, för jag hade inga problem med en annan artikel.

Och på Facebook tycks det ju vara möjligt att kritisera både myndigheter, organisationer och enskilda individer, hur mycket som helst! För att ändå testa det, förkortade jag blogginlägget och tog bort ordet ”korruption”. Men det hjälpte inte!

   Då satte jag ny rubrik på inlägget. Det innebar framför allt att ordet ”Antarktis” försvann. Den nya rubriken lyder:  
Vad sägs om ett Fotbolls-VM nära Sydpolen?
Men fortfarande svarade Facebook: ”Service Unavailable”
   Kvar står det faktum att jag kritiserat Emiren och hans Emirat. Så jag kan inte hitta någon annan förklaring än att emiren i Quatar har makt över Facebook!

Inga kommentarer: