När jag började segla i Bohuslän omkring 1970, kostade det
fem kronor att övernatta i en kommunal hamn med platser för fritidsbåtar. Det
betalade jag i Smögen, Lysekil och Strömstad – för att ta några exempel.
Det var billigt, men det bör tilläggas att någon service för
den där femman fanns det inte. Vi betalade för att få lägga båten vid en kaj.
Jag minns den förvånade min, som en kvinnlig avgiftsinsamlare i Strömstad reagerade
med på min fråga: ”Var finns en toalett som vi kan använda?”
Hennes svar löd: ”Ni får gå upp till hotellet”.
Jag minns också att jag kände viss
irritation, när något år senare Smögen hade höjt avgiften till 7 kronor per
natt.
Nu är jag tillbaka
i Bohuslän – visserligen inte som seglare, men jag bor en vecka i Bovaldstrand
– och dit kommer många fritidsbåtar, och taxorna för vad det kostar att
övernatta finns markerat på en anslagstavla.
Det handlar onekligen om kraftiga prishöjningar!
För båtar max 10 meter – dit hör min båt – kostar det under
högsäsong 290 kr. per natt. Onekligen
betydligt mer än fem kronor!
Jag är ganska säker på att övriga Bohuskommuner har ungefär
samma priser. Det innebär att efter fyra nätter i hamn har båtägaren fått
betala över 1000 kronor – mot på min tid 50 kronor.
För båtar längre än 10 meter är det ännu dyrare. Under
högsäsong kostar det 640 kr per natt för de längsta båtarna, över 18 meter.
Därmed är tusenlappen med råge passerad efter två nätter.
Men att låta priset bero på båtens längd är inte helt rättvist.
Det finns äldre långsmala båtar som inte innehåller en massa komplicerad teknik
och bekvämligheter och vars ägare har tunna plånböcker. Och det finns massor av
lyxiga motorbåtar kortare än 10 meter, som hamnar i billigaste klassen, trots
att ägarens plånbok är fet.
Båtens bredd är av större betydelse för kommunen: ju bredare
båten är, desto större plats behöver den, vilket leder till att färre båtar kan
tas emot. Men tydligen är det för komplicerat att taxera efter längden, så
orättvisarna har fått bestå.
En sak är klar: För båtägare som inte har så mycket pengar,
är det dyrt att övernatta i Bohuskommunernas hamnar. Vad göra för att hålla
nere utgifterna?
Det bästa svaret är väl att försöka hålla sig till
naturhamnar. Men redan på min tid kunde det vara svårt att få en plats där. Hur
är det då idag?
Och om det blir dåligt väder kan det vara bra att ta sig
till en riktig hamn.
Kan det vara så att båtfolk av ekonomiska skäl drar sig för
att göra det?
I så fall inte bra!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar