söndag 13 juli 2014

Färsk makrill slängdes i Bohuslän!



I Bohuslän går det tydligen att nu få tag på riktigt färsk makrill. Denna ganska feta fisk är en delikatess, om man har möjlighet att steka den ganska direkt efter det att den blivit fångad. Den chansen finns, om makrillsstimmen går in i Bohusskärgården under förutsättning av att det finns fiskare, som tidigt på morgonen ger sig ut och drar upp godbitarna. Förr var det vanligt att det stod  Därefter kan dom ställa sig direkt på gatan och sälja
fiskare och sålde makrill direkt på gatan. Nu är det vanligare att de vänder sig till en lokal fiskaffär, som får ta över försäljningen.  
   Det senare inträffade under mitt veckolånga besök i Bovaldstrand. Jag fick syn på en skylt med texten "Färsk makrill" och klev in i butiken och försäkrade mig om att makrillen till salu verkligen tagits upp på morgonen.
Men därefter måste jag kolla med övriga i familjen, om det var lämpligt att jag dök upp i vårt tillfälliga hem med min fisk. Det var det inte och skälen var starka. Jag skulle komma med fiskar, som inte ens befriats från sina inälvor. Därefter ska de fileas. Allt detta hade blivit ett ganska kladdigt jobb, och samtidigt hade vi att förbereda mottagande av gäster i stugan. Så jag fick denna gång avstå från denna delikatess!
   Det var synd, inte minst med tanke på att det under ett antal år varit svårt att hitta riktigt färsk makrill. Det beror på att den inte har sökt sig in i skärgårdarna, kanske sammanhängande med utfiskning. Dessutom måste ju makrillälskaren befinna sig i skärgården för att få tag på den i tillräckligt färskt tillstånd, vilket inte alltid är lätt.
   Jag fick således avstå från den färska makrillen - men det blev ett märkligt efterspel för mig. När jag gått ut på en brygga, upptäckte jag att det utanför brygghuvudet låg ett stort antal makrillar på havsbottnen. Dom såg inte ut att ha legat där så länge. Jag började fundera: Fiskaffären köper in nyfångad makrill - och samtidigt ligger det nyss slängd makrill i vattnet. De senare såg inte ut att ha varit så stora!
Kan det ha varit så att fiskaren eller affären slängde makrill, som ansågs vara för liten för att kunna bli såld? Varför gick det inte slänga den, när det kommit upp ur vattnet och fortfarande levde? Det kan väl inte vara så illa att större båtar med trål fiskar makrill i skärgårdarna?
    Det är några oroande frågor, som jag skulle vilja ha svar på!
   Det stora problemet är den bristande tillgången på fisk. Det beror inte bara på överfiskning. Miljöfaktorer (föroreningar, övergödning, mm) bidrar också. Men om det är så att utvecklingen har vänt och det har blivit lättare få tag på färsk makrill, då är det sorgligt att behöva se slängd makrill i Bohuslän!
      

Inga kommentarer: