fredag 22 mars 2013

Är du badkars- eller duschentusiast?



På grund av min krånglande rygg har jag haft problem med att ta mig ned i mitt badkar. Eller rättare sagt: Ner har jag kommit, men det har varit svårare komma upp.

Att inte minst varannan dag kunna ligga en liten stund i badkaret, ser jag som en klar försämring av min livskvalitet. Jag tillhör onekligen badkarsgenerationen.

Tydligen håller den på att gå under, och det märks även i kvarteren runt omkring mig. Om ett radhus eller en villa har sålts, och de nya ägarna förbereder sig på att flytta in, så har jag noterat att säljarens badkar åker ut ibland. De nya ägarna duschar.

Hur förklara duschentusiasternas framgångar? De fick vind i seglen under de s.k. ”energikriserna”, då det sades att badkarsälskarna gjorde av med alldeles för mycket varmvatten. I stället skulle man duscha!

Det budskapet gick hem bland de unga. Det blev en allmän övergång till att duscha.

Men jag undrar om experterna hade kollat, hur länge duschentusiasterna kan stå i duschen. Det har jag haft tillfälle att studera. Riskerar inte badkaret att fyllas med varmvatten, om duschandet är längre än en kvart?

Här en annan sak som badkarsfienderna inte uppmärksammat: Det är inte nödvändigt att tömma badkaret direkt efter det att det har badats färdigt. Det är möjligt att vänta med att tömma det, tills det att vattnet blivit kallt. Det innebär att vattnet i badkaret fortsätter att avge värme, ända tills det att det har kallnat.

Den som duschar släpper däremot ut en massa varmt vatten direkt.

Länge leve det traditionella badkaret!





Inga kommentarer: