lördag 16 mars 2013

När jag hostar känns det som en kniv in i ryggen.


Jag har haft en luftvägsinfektion. Inget märkvärdigt, men som vanligt resulterade den i en lunginflammation. Inget märkvärdigt det heller, eftersom det fortfarande finns fungerande antibiotika...

Däremot hade jag riskerat att dö, om jag levt för 100 år sedan, då det inte fanns antibiotika. Ett faktum är att vid allvarliga epidemier, så dog ibland de flesta inte av den ursprungliga infektionen – utan av en tillstötande följdsjukdom, t.ex. lunginflammation. Så var det med den hemska Spanska Sjukan. Miljontals människor dog strax efter första världskriget. Men påfallande ofta var dödsorsaken lunginflammation eller en annan följdsjukdom. Och det är likadant med många andra sjukdomar, som för inte så längesedan kunde skörda många människoliv: mässlingen, difteri, mm. Indianerna dog i massor av mässlingen. Det var nog huvudorsaken till att de i delar av Nordamerika blev utrotade.

Jag äter en tablett om dagen och är nog kvitt lunginflammationen – men som vanligt har jag fått ett annat problem: Jag har hostat sönder ryggen. Det låter konstigt och det tycker även en och annan läkare. Men jag brukar vid luftvägsinfektioner få en förfärlig hosta och ibland leder det till att jag får problem med ryggen.

Jag hör ibland någon säga sig ha så ont i ryggen att det är svårt ta sig ur sängen. Då brukar jag tänka: ”Du vet inte vad det innebär att ha ont i ryggen. Det har man först, när det är svårt att ta sig ned i sängen!”.

 Nu gör det så ont, när jag hostar att jag tycker det känns som att någon kör in en kniv i ryggen på mig. Och smärtorna har fortsatt ned i mitt högra lår, så att jag i två dagar inte har kunnat gå.

Jag kan förflytta mig sidledes men inte framåt!

Jag har naturligtvis varit på min VC och fått starkast möjliga hostdämpande medicin, men den har inte hjälpt tillräckligt.

Detta är en anledning till att det inte har blivit så mycket bloggande.
Min doktor hette Muhammed Ali, men han har nog inte sysslat med boxning...





Inga kommentarer: