lördag 30 mars 2013

Vad händer om skolor konkurrerar om eleverna?


Skolan är nu föremål för debatt och våra politiska partier kommer nästan dagligen med nya utspel.

Häromdagen gick vetenskapsakademin ut och förkunnade att skolorna måste förbjudas att styras av vinstintresse. Inte ens länder som släppt loss marknadskrafterna helt och hållet har tillåtet det!

Bakgrunden är ju att stora koncerner placerat vinster från skolor de drivit utomlands. Lika illa med den skola som helt plötsligt försattes i konkurs, trots att ägaren (kallade han sig rektor eller verkställande direktör?) året innan gjort en stor vinst på sitt företag.

Detta är exempel på beteenden, som borde förbjudas, och säkert råder det stor enighet om det bland partierna.

Men märkligt nog hade vetenskapsakademin inga invändningar mot att skolor drivs i privat regi, Hur eliminera vinstintresset där? Och tyvärr tycks vetenskapsakademin inte alls ha uppmärksammat en faktor, som skapat större problem för skolan än vinstintresset: Konkurrensen om eleverna.

Det svenska skolväsendet förvandlades under 1990-talet till en totalt avreglerad skolmarknad, där det råder stor frihet att starta skolor. Först fick varje kommun rätt öppna eget gymnasium; sedan kom friskolesystemet kombinerat med att ”skolpengen ska följa eleven”. Därmed var ej eleven bunden till att gå i skolor på hemorten. Avregleringen innebar också större frihet för varje skola om vad som skall läsas i olika skolämnen. Dessutom öppnades möjligheter för skolorna att hitta på egna ämnen. Detta blev viktigt, när konkurrensen om eleverna hårdnade. Det gällde att komma på något som kunde attrahera eleverna men som inte verkade vara svårt och där det var lätt att få höga betyg. Eftersom det handlade om lokala ämnen, var det också lättare att sätta höga betyg. (Jag hörde talas omen kurs i Dekoration, där samtliga elever fick högsta betyg).

Konkurrensen om eleverna kan vara ett värre problem än själva vinstintresset. Skolorna måste ju nu ”marknadsföra sig”, och vad framhåller de, när de vänder sig till eleverna? En skola framhöll att ”hos oss får du en lektionsfri dag i varje vecka”. Vad säger det om skolan?

Går det i broschyrer att locka med att ”hos oss får du höga betyg”? Jag vet att det händer att rektorer övar påtryckningar på skolors lärare att sätta högre betyg för att inte avskräcka elever att söka sig dit.
   Även de kommunala skolorna drabbas ju av konkurrensen och måste tänka på marknadsföring.

De problem som konkurrensen om eleverna skapar kan ej elimineras genom regleringar. Problemen försvinner endast, om konkurrensen tas bort. Det kan endast ske genom att avskaffa friskolesystemet och principen att skolpengen följer eleven.

På gymnasienivån bör vi gå tillbaka till det system vi hade före 1990-talets avreglering, då riket var indelat i gymnasieregioner. Avregleringen har gjort att vi fått många alltför små gymnasier, som inte kan erbjuda eleven många alternativ.

Friskolesystemet har också ökat segregationen. Skolor i invandrartäta områden blir problemskolor; föräldrar med resurser placerar sina barn i andra skolor. Värst av allt är att det uppstått etniska friskolor, ofta drivna av religiösa sekter. De har kritiserats för att bedriva undermålig undervisning och att ge elever värderingar som strider mot vår demokratiska värdegrund.

Inga kommentarer: