Jo, det har kommit ett förslag att vattenskoterförare
måste ha ”förarbevis”. (Ordet körkort ska tydligen reserveras för fordon på
landbacken.)
Men problemet är att skoterförarna kan fortsätta köra utan
något förarbevis, för risken att råka ut för en kontrollerande polis kommer att
vara liten. De så kallade sjöpoliserna är inte många. Numera saknas sjöpolisbåt
på Vänern, och de som finns längs kusterna är inte många. Och förmodligen
kommer de att tycka att de har viktigare uppgifter att pyssla med.
Så förarbeviset ”båtar föga!”
Vattenskotern, som bullrar och ryker, är till för att köra
fort. Det hade varit bättre att kalla den för ”vattenmotorcykel”. Visst finns det
båtar, som också kan köra fort. Men de kan användas till mycket annat än
fortkörning. Till exempel att transportera människor till öar för att bada och
sola. Vattenskotern är unik. Den används bara för fortkörning. Att placera mer
än en person på en vattenskoter är farligt, och jag förmodar att det kommer att bli
förbjudet, om det inte redan är det.
Möjligen kan en och
annan avskräckas från att skaffa sig detta otyg, om det i förarbeviset också
ingår krav på teoretiska kunskaper. Alltså, som det gör i körkortet. Den som i hög fart tar sig fram i skärgårdar
bör kunna orientera sig på sjökort och känna till de vanligaste sjömärkena och
prickarna.
Men hur vattenskoterföraren ska kunna sitta och läsa sjökort,
samtidigt som han dånar fram i alldeles för hög fart, det begriper inte jag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar