söndag 17 augusti 2014

Ska vi ha förbud mot gatutiggeri?


Den 13 augusti skrev moderatriksdagsledamoten Cecilia Magnusson på DN-Debatt att gatutiggeriet borde förbjudas. Hon menar att ett förbud skulle vara att ta bort en av de värsta riskerna för att fattigdom permanentas. Tiggeriets utbredning är provocerande, och något som gör att ”många människor mår dåligt”. Ett förbud mot tiggeri skulle, enligt henne, öka toleransen för ”personer som behöver komma hit och verka i vårt land”.
   Dessutom har den press som riktats mot tiggarnas hemländer för att få bukt med fattigdom och bristande integration av romer inte varit tillräcklig.
    Jag har svårt att förstå att människor mår dåligt av att se en kvinna med en plastmugg, som det ligger några kronor i. Och än mindre tror jag att ett förbud skulle förhindra att ”fattigdomen permanentas”. Fattigdomen för de tiggare som kommit till Sverige har varit permanent alltsedan de föddes. Så är situationen för i stort sett alla romer i Rumänien.
    Däremot kan det ligga något i att ett förbud kan öka toleransen för ”personer som behöver komma hit och verka i vårt land”. Förmodligen menar hon att utbrett gatutiggeri kan späda på främlingsfientligheten och därmed göra oss mer intoleranta mot asylsökande.

     Även i min lilla kommun har vi haft gatutiggeri. Jag har aldrig reagerat mot det. Ibland har det varit någon som spelat dragspel, en blåste i en trumpet. Lite gatumusik piggar bara upp!  När jag en gång skulle slänga sorterade sopor i rätt container, kom jag i kontakt med en annan form av tiggeri. Två kvinnor ville ta ifrån mig några påsar med plåtburkar. De trodde väl att det var sådana som man kan få pant för. En av dem sa att hon var från Bosnien. Där har jag varit många gånger, så jag frågade, om vilken del av Bosnien hon kom ifrån. Jag fick intrycket att hon inte visste någonting om det land hon sa sig komma från. Trodde hon jag skulle bli mera givmild, av att hon sa sig ha vuxit upp i Bosnien?

   Men som sagt, jag har inte haft något besvär av tiggeriet.
   I Göteborg tycks dock situationen vara helt annorlunda, och det var nog ingen tillfällighet att det var en riksdagsledamot från Göteborg som reagerade i DN. En av mina söner, som också bor där, har sagt att det är gatutiggare överallt och inte bara i centrum. I hans bostadsområde sitter det till och med en tiggare utanför en liten tobaksaffär. När han har varit på väg till en större livsmedelsbutik för att panta flaskor och burkar, har han blivit ”uppvaktad” av tiggare som velat ha hans påsar. En gång lämnade han ifrån sig dem, men andra gången gjorde han inte det. Uppvaktaren började då dra i dem för att överta dem. Då handlar det ej längre om tiggeri!
   Han kunde också berätta om en man som sitter och tigger med två kryckor bredvid sig – men som efter ett ”arbetspass” slänger upp kryckorna på axeln och går fullt normalt.
    Självklart måste denna situation väcka irritation i Göteborg- och i sista hand gå ut över asylsökande.
   Flera länder runtomkring oss har infört förbud mot gatutiggeri, vilket leder till viss koncentration av tiggeriet till Sverige
    Enligt en opinionsundersökning, som SVT gjort, anser en klar majoritet i Sverige att gatutiggeriet borde förbjudas. Men i riksdagen är det annorlunda, så vi får knappast något nationellt förbud. Det har dock förekommit lokala förbud i vissa städer, men de kan strida mot ordningslagen. Det borde kunna gå att ändra på den lagen, varigenom varje kommun skulle få rätt införa förbud. Men det skulle leda till att gatutiggare drar vidare till nästa kommun.
   Det bästa vore om tiggarnas hemländer (i allmänhet Rumänien och Bulgarien) gjorde mera för att integrera romerna, men det är föga troligt att så sker.
   Ett annat alternativ är att köra tillbaka alla tiggare, som vistats i Sverige mer än tre veckor. Men risken är stor att de snart är tillbaka.
Så, det finns ingen lätt lösning på problemet. Kanske bör städer som Göteborg ha möjlighet att införa ett lokalt förbud mot gatutiggeri. Det ska bara gälla ett halvt år; därefter ska det omprövas. Det ska också vara möjligt att överklaga beslutet till Förvaltningsrätten.
Vad tycker du?         


Inga kommentarer: