söndag 5 februari 2017

Nordea har anmält mig till ett inkassoföretag.

För drygt en vecka sedan fick jag ett brev som såg ganska alldagligt ut. Men när jag öppnade det, blev det en kalldusch. Det kom från ett inkassoföretag (Sergel),och enligt brevet hade jag försummat att betala en faktura från Nordea, och hade till och med struntat i en påminnelse. Min ursprungliga skuld var på 199 kronor, men nu ska jag betala 440 till Sergel.
Den torsdagskvällen var jag inte på särskilt gott humör…

Jag får ett växande antal fakturor från Nordea varje månad. De flesta levereras per post. Men numera får jag också elektroniska fakturor. Nordea propagerar för dem och jag föll för locktonerna.  Men det har jag ångrat! De elektroniska fakturorna kommer lite då och då och det har hänt att jag klickat på fel ställe, så att de försvunnit från skärmen.
 Jag vet nu att fakturan på 199 kr. var elektronisk, eftersom alla andra på 199 kr är det. Jag är något förvånad över hur bråttom Nordea hade med att skicka en påminnelse (om de nu gjorde det), och inte minst, hur bråttom det var att koppla in Sergel.
Enligt ”obekräftade uppgifter” får företagen numera anlita inkassoföretag tidigare i betalningsprocessen. Det ökar kassaflödet till företagen, något som de naturligtvis har nytta av. Men baksidan är att sådana företag kan bli impopulära.

I varje fall är det sorgligt att storföretaget Nordea, som sysslar med miljardaffärer, drar igång denna procedur för ynkliga 199 kr.    

Inga kommentarer: