tisdag 12 februari 2013

Kulturradion breder ut sig.

Jag har tidigare klagat på att två radioprogram upphörde vid årsskiftet, nämligen Publicerat (producerat i Malmö) och Mitt-i-Musiken (producerat i Göteborg).I båda fallen har det, så vitt jag kan förstå, handlat om att skapa mera utrymme för Kulturradion i Stockholm.
   Eftersom jag är en flitig lyssnare på radions P1, har jag inte kunnat undgå att märka att fler förändringar ägt rum som också tycks innebära ökat utrymme för kulturprogram. I P1 fanns det fram till nyår en tidningskrönika i samband med lunchekot. Den har försvunnit. I stället är det ett mycket kort inslag om vad tidningarna skrivit i slutet av P1 morgon.
Tidigare fanns det också cirka 5 minuter "Sportnytt" i P1 i samband med Ekosändningarna. De har alla försvunnit. I stället läggs mycket korta sportnyheter in direkt i Eko-sändningarna under dagen - men utan ökat utrymme.
   Egentligen hafr jag inget emot att det är mindre tid för sport i P1. Sporten har ju stort utrymme i P4. Men när det blev fem minuters sportprogram i P1 motiverades det med att det var viktigt att få yngre lyssnare till P1. Och det ansåg SR att det blev genom sportprogrammet. Sedan hoppades man att ungdomarna skulle stanna kvar och lyssna på mera.
Därför undrar jag om man har gett upp det målet nu, eftersom "Sportnytt" försvunnit från P1.
Jag har också intrycket att det är kulturprogrammen som kapat åt sig mer tid på sportens bekostnad. Det har jag egentligen ingenting emot, men jag undrar, hur kulturjournalisterna lyckats åstadkomma att först stänga två program, producerade utanför Stockholm , och nu reducera sporten. Och jag märker också att kulturbegreppet tydligen kan innebära vad som helst. Efter Kulturnytt i dag (med mycket varierande innehåll)kom Kulturdokumentären, som handlade om etniska motsättningar i Holland. Så har vi Lundströms Bokradio, där det i programmet 9 februari fördes en diskussion om vilket som är bäst att ha - en hund eller en katt.

Inga kommentarer: