tisdag 26 februari 2013

Ska det sparas så sker det i glesbygdskommunerna!


När jag flyttade till Filipstad, hade staden ett sjukhus med flera avdelningar. Det fanns akutmottagning dygnet runt.

Nu är läget helt annorlunda. Sjukhuset har förvandlats till Vårdcentral, som endast har öppet på kontorstid. Mycket är indraget; för en tid sedan upptäckte jag att det ej längre går att bli röntgad i Filipstad. Patienten får åka till Kristinehamn eller Karlstad.

Värst är dock att det är stängt på kvällen och natten. De styrande i landstinget menar att allvarliga fall kan klaras med hjälp av ambulanser, som snabbt kan ta sig till Kristinehamn och Karlstad. För några år sedan fick jag vara med om något som fick mig att fundera över den frågan. Gymnasiet i Filipstad bjöd pensionerade lärare på Lucia-kaffe. En f.d. kollega till mig sjönk plötsligt ihop vid kaffebordet. En ambulans var snabbt på plats och personalen gjorde upplivningsförsök utan att lyckas. De började köra mot Karlstad. Samtidigt avgick en ambulans med en läkare från Karlstad. Fordonen möttes på halva vägen, men doktorn kunde endast konstatera att patienten var död.

Hade han kunnat räddas, om f.d. sjukhuset i Filipstad inte hade stängt för dagen?

Men nu vill landstinget, för att spara pengar, dra in en av de två ambulanser, som hittills tjänstgjort under natten. Man har kommit fram till att det räcker med en ambulans. Det håller dock inte ambulanspersonalen med om. Deras erfarenhet är att båda ambulanserna har mycket att göra under nätterna.

Jag kan inte låta bli att ställa frågan: Om det är så att det inte behövs mer än en nattambulans, varför har inte beslutsfattarna dragit in den tidigare?

Samtidigt skall landstinget köpa en helikopter (naturligtvis inte för att placeras i Filipstad!).

Den lär kosta en hel del pengar…

Inga kommentarer: