Hur många minns ett företag, som hette Pharmacia? Det sysslade med läkemedel och
läkemedelsforskning.
Det var från början statligt, men staten ville dra in pengar
genom en börsintroduktion, som också vände sig till småsparare. Det blev succé,
Pharmacia blev en "folkaktie" och det gick bra i fortsättningen också. Aktiekursen sköt i höjden, så
aktieägarna var nöjda.
Men så hände det
något, som fick allt att vända. In på scenen trädde Upjohn, ett amerikanskt
företag i samma bransch. Det blev presskonferens om att de båda företagen
skulle slå ihop sina påsar till ett företag. För att inte oroliga svenskar
skulle tro att allt nu skulle flytta över till Amerika, skulle det nya
företagets huvudkontor ligga i England, vilket ju innebar att det rent
geografiskt låg närmre Sverige än Amerika.
Trots att budskapet
på presskonferensen gått ut på att sammanslagningen skulle bli en succé, så
blev det precis tvärtom. Det gick så illa att det snart var tal om undergång –
om inget gjordes. Nu tillsattes en ny vd, känd för att ha hårda nypor och
expert på att ”städa” i krisande företag. Han fick fria händer. Nu flyttades
företagets huvudkontor till USA och personal sades upp. I Sverige protesterade anställda
inför hot om arbetslöshet.
Den nye bossen såg i
varje fall till att ekonomin förbättrades. Till sist dök det upp ytterligare
ett företag, Pfizer det största i
branschen, med ett erbjudande om att köpa Pharmacia Corporation, som företaget
döpts till efter ytterligare en sammanslagning. Den nye vd:n rekommenderar
aktieägarna att tacka ja – och så blir det.
Därmed var sagan om Pharmacia slut.
Ett annat svenskt
företag i samma bransch hette Astra.
Det hade större framgångar än Pharmacia. Den verkliga fullträffen var
magmedicinen Losec, världens första protonpumpshämmare. Under några år var
Losec världens mest sålda läkemedel.
Det var nog många
som blev överraskade, när Astra meddelade att företagsledningen kommit överens
med brittiska företaget Zeneca om
ett samgående. Jag minns en presskonferens, där företrädaren för Zeneca
demonstrerade att han minsann kunde säga några ord på svenska. Så det skulle
säkert gå bra!
Naturligtvis skulle
huvudkontoret för Astrazeneca ligga i Storbritannien, men den viktiga
forskningen skulle i första hand Sverige och Södertälje stå för.
Hur gick det?
Ja, i dag vet vi att det för Sveriges del inte gick mycket
bättre än projektet PharmaciaUpjohn. I dag finns i Södertälje inte många kvar
av Astras forskare, som alltså fått fram världens mest sålda läkemedel. Astrazenica
kom fram till att det är alltför riskabelt att storsatsa på egen forskning. Det
är bättre att köpa lovande forskningsprojekt eller att köpa upp företag, som
har på gång något lovande.
Under 1880-talet
skapades i Sverige de s.k. ”snilleindustrierna”,
som byggde på uppfinningar av svenskar. Ett av dessa företag var ASEA, som baserade sina produkter på
konstruktioner och uppfinningar av ingenjören Jonas Wenström. Hans viktigaste insats var uppfinningen av trefassystemet, som omfattade hela
kedjan generator, transformator och motor.
Asea blev tidigt
ett globalt företag med dotterbolag över hela världen.
I augusti 1987
offentliggjorde Asea och schweiziska BBC
Brown Boveri att företagen går samman under namnet Asea Brown Boveri – ABB. Huvudkontoret skulle – naturligtvis - ligga
i Schweiz. En följd av det blev indragningar på ASEA:s gamla
huvudkontor i Västerås.
Vilka följder har
sammanslagningen fått?
Låt oss se på ABB:s
verkställande direktörer. De tre första var svenskar. Den tredje avgick efter
ett år på grund av konflikt med styrelseordföranden, en schweizare, som
efterträdde honom.
Efter de tre svenskarna har samtliga fem följande verkställande direktörer varit schweizare.
Detta är i linje med ett inslag i Sveriges Radio: ”Svenska ABB” får allt mindre
att säga till om, marginaliseras.
Det bästa för
Sverige hade varit att ASEA fortsatt på egen hand.
Nu hotas ett annat
stort svenskt företag, nämligen Scania.
Det är tyska Volkswagen, som har lagt ett bud på Scania. Aktien steg kraftigt,
och det är ingen tvekan om att det är lockande för aktieägarna att säga ja till
budet. Dessutom menar entusiaster att det kan bli fler jobb i Sverige genom att
de svenska ingenjörslönerna är lägre än de tyska.
Men själv fasar jag
för vad följderna kan bli, när Scania bara är en av många Volkswagen-fordon. Erfarenheterna
från de sammanslagningar jag nämnt här är nedslående!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar