fredag 7 mars 2014

Stockholm avgör vilka filmer Filipstads biobesökare får se!


Jag hade gärna velat se filmen Gravity, som i år fick fler Oscarstatyer än någon annan film. Den handlar ju om en rymdstation, som får problem. Det är inte Science Fiction; det finns ju en rymdstation, och till och med en svensk har tillbringat några veckor där. 

   Men filmen kom inte till Filipstad, och jag fick inte tillfälle åka ned till Karlstad och se den där.

   Men i dag fick jag en idé: Kan det inte vara så att den aktualiseras just till följd av alla sina Oscars? Kanske går det att få se den i Karlstad!

   Jag tittade på nöjessidorna i Karlstadstidningarna. Där stod inget om att Gravity skulle kunna ses i Karlstad. "Då ringer jag till Filmstaden i Karlstad", tänkte jag. Men det fanns inget telefonnummer till Filmstaden på tidningarnas nöjessidor. Det förvånade mig. Jag fick i stället öppna min laptop och gå in på Svensk Filmindustris hemsida. Först fick jag intrycket att där bara fanns biografuppgifter om vad som händer på filmfronten i Stockholmsregionen, men så hittade jag till sist ett telefonnummer till Filmstaden i Karlstad. Men det var ett 08-nummer! Nu blev jag inte förvånad, för det är ju en trend att alla stora företagskedjor centraliserar sina telefonsystem: Det går bara att ringa till huvudkontoret, som i sin tur kopplar vidare till lokala butiker – och också tydligen till biografer ute i landet. Så jag ringde 08-numret och efter en liten väntan i en telefonkö kom jag fram. Jag framförde mitt ärende, om att jag ville bli kopplad till Karlstad för att få veta om dom där kunde tänkas visa Gravity igen på grund av filmens framgångar i Oscarsgalan. Jag fick svaret att någon extravisning blir det inte! Så att koppla till Karlstad var onödigt!

 ”Är du säker på det?” frågade jag

Svaret löd: ”Ja”.

Jag tyckte det var meningslöst att fråga vidare, men kunde inte låta bli att fundera över ett och annat. Tydligen är det SF i Stockholm, som avgör om SF-biograferna ute i landet ska få visa en film som redan har varit på programmen men som aktualiserats igen.

Varför?

Men så fick jag en idé igen. Jag ringde till Folkets Hus i Filipstad och pratade med den ansvarige för filmunderhållningen i Filipstad. Jag uttryckte min besvikelse över att Folkets Hus inte visat Gravity, som fått fler Oscars än någon annan film.

”Vi fick den inte”, blev svaret.

”Menar du att SF i Stockholm bestämmer vilka filmer som ska få visas i Filipstad?”, frågade jag.

”Ja så är det”, blev svaret, men med tillägget: ”Vi får komma med förslag”.

   Någon på SF i Stockholm tyckte således att Gravity var ingenting för filipstadsborna.

Därför fick jag inte se den.

Hur kom SF i Stockholm fram till det?

Borde inte dom som jobbar på Folkets Hus ha bättre förutsättningar att veta vad publiken i Filipstad vill se?

Folkets Hus lovade att kontakta Stockholm och be att få tillåtelse att låta Filipstads biokunder få se Gravity.

Men eftersom jag fått beskedet av Stockholm att det inte blir någon extravisning i Karlstad, så blir det väl nej även för Folkets Hus i Filipstad.

Synd!      

Inga kommentarer: