onsdag 5 mars 2014

Kritik av Fredrik Reinfeldt drabbar också mig...

"Det är i någon mån förståeligt att Ryssland agerar på en rysk minoritets oro på Krim och i östra Ukraina, men inte på det sätt man agerar."
Sagt av Fredrik Reinfeldt.
Han har blivit kraftigt kritiserad för det, men inte för att uttalandet visar att Reinfeldt vet förvånadsvärt lite om situationen på Krim. Ryssarna är ju inte i minoritet på Krim utan i majoritet.  
   Även när det gäller östra Ukraina brukar det heta att ryssarna är i majoritet. Dock har statsministern inte helt fel. Ryssarna är koncentrerade till de större städerna. På lalndsbygden och i mindre städer kan ukrainarna vara den större gruppenö
   Men kritiken mot Reinfeldt handlar om att han tycker det är "i någon mån förståeligt att Ryssland agerar". Det sägs att han därmed accepterat Putins syn på konflikten och det upprör. K.G. Bergström uppmanar honom att hålla klaffen, och Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys tyckte det var "ett av de obehagligaste uttalanden av en svensk utrikesminister", som han kunde erinra sig.
  
Jag har svårt att ta till mig upprördheten över Reinfeldts uttalande. Statsministern motsätter sig Rysslands militära ingripande på Krim. Han uttrycker samma uppfattning om det som andra företrädare för regeringar eller organisationer. Han skiljer sig från dem genom att han försöker teckna bakgrunden till det ryska ingripandet. Är det verkligen så upprörande?


Jag kan hålla med om att det var otaktiskt av en statsminister att göra det, när det centrala handlade om att fördöma att Putin hotar Europa med krig.


Men i övrigt är det väl aldrig fel att veta varför en aktör på den internationella scenen agerar på visst sätt. Det misstaget gjorde ju också jag i mitt blogginlägg 1 mars "Hur ser Ryssland och Putin på Ukraina?"

Inga kommentarer: