lördag 6 april 2013

Är svenska Posten verkligen en Post?





Enligt en tidningsuppgift är den svenska Posten (förr hete det Postverket och i fortsättningen skriver jag det) det enda postverk, som inte säljer frimärken. Det finns fler underligheter. Ett tag gick det inte att skicka paket på vårt postkontor; i stället fick man gå till en bensinstation.

Jag fick ett nytt exempel på konstigheterna häromdagen. Jag skulle köpa en postpåse för att i den lägga en bok, som jag skulle skicka till en beställare. Jag gick in på mitt postkontor för att köpa – men det gick inte! I stället blev jag hänvisad till Konsum Coop. Där fanns påsarna.

Vårt postkontor har krympt. Den ena väggen, utanför vilken det tidigare fanns artiklar att köpa (bland annat just påsar), har förskjutits närmare väggen mitt emot. Genom det har ytan blivit mindre. Om krympningen fortsätter, blir det trångt!

Kommer denna utveckling att fortsätta? Blir det kanske personal på en bensinstation, som får dela ut brev? Eller kommer den verksamheten att upphöra? Kanske blir det som i min barndom i fiskeläget Mollösund på Orust att man får gå till Posten (om den finns kvar) och fråga, om det finns något brev att hämta.

Inga kommentarer: