tisdag 23 april 2013

Vad kostar det att ringa med mobilen?


Häromdagen hälsade jag på en bekant, som i över två timmar satt och pratade i telefon med släktingar i Sydeuropa. ”Det måste kosta en del”, tänkte jag. Men inte. Dom pratade via facebook och det kostade ingenting – för min bekant.

Själv hade jag för en vecka sedan ett mobilsamtal på drygt 30 minuter med en god vän. Jag ringde honom på mitt Telia-abonnemang, eftersom han också har Telia. Trodde jag. Men han hade bytt till Telenor, så jag tror samtalet kostade mig mer än 60 kronor.

Jag ringde honom igen för några dagar sedan, och då använde jag en ny mobil med ett Telenor-abonnemang, så jag var övertygad om att jag skulle kunna prata länge utan att det kostade mer. Trodde jag. Det nya samtalet kostade bortåt 60 kronor. Något liknande har jag varit med om när jag ringt till en annan Telia-mobil. Det är tydligen så att ”Telia-Vännertaxan” inte gäller för alla abonnemang, och nu hade jag råkat jag ut för något liknande på Telenor.

Men det mest obegripliga är att det är möjligt ringa till någon i andra ändan av Europa och prata i flera timar utan att det kostar någonting, samtidigt som mina samtal ´kostade mer än en hundralapp, fastän de gick till en mobil cirka en km från mig..

Hur kan det vara så? Måste inte samtalet till Sydeuropa ha orsakat en kostnad?
Måste inte någon betala den?
Vem gjorde det?
Facebook?

För övrigt påstår Telia om mig och många andra med kontantkort att vi ”ringer gratis”.
Ett märkligt påstående. Jag måste betala 100 kr i månaden och minst 70 öre per samtal

Är det gratis?

Mycket är underligt i mobilvärlden!

Inga kommentarer: