lördag 25 maj 2013

Att rösta om att införa det redan införda.



I går hade P1 kl.18.16 frågesport. Det är så varje fredag. Två lag tävlar, och det ena består av medarbetare på radions P1; i det andra kan det vara journalister eller politiker eller något annat. Jag vet inte så noga, eftersom jag hört på programmet endast en gång – i går under bilkörning.

Att jag undvikit det beror på att jag sett att det leds av Annika Lantz – en varelse som inte hör hemma i P1. Å andra sidan lider jag inte så mycket av att höra hennes röst, eftersom det är svårt att höra vad hon säger. Hon sluddrar, binder samman ord eller uttalar dem endast till hälften. Om hon sökt jobb på SR på den tid ett huvudvillkor för anställning var förmåga att tala tydligt och korrekt, hade hon inte haft en chans.

Hon kom till P1 i samband med att P1 skulle ”populariseras”. Några program, som inte ansågs tillräckligt ”populära” lades ned, t.ex. "Vår grundade mening”. Lantz kom från P3 och fick i P1 ett eget program ”Lantz i P1”. Där införde hon fritt fram för de medverkande att tala i munnen på varandra.

Där hörde jag henne för första gången och greps av fasa. Men hon försvann snart, och jag förmodade att hon sparkats tillbaka till P3.

Jag hade på radion, när frågesporten körde igång och tänkte inte först på att hon var med. Men programmet var onekligen i hennes stil: De medverkande babblade, flabbade och pratade i munnen på varandra. Frågesporten ska ta upp vad som hänt under veckan. En fråga berörde beslutet i Göteborg att folkomrösta om trängselavgifter. Jag hörde programledaren säga ungefär det här: ”I Göteborg ska dom införa trängselavgifter." Jag häpnade! Visste inte en samhällsredaktion på P1 vad det handlar om i Göteborg? Att trängselavgifterna infördes för cirka ett halvt år sedan, men att en namninsamling, uppbackad av Göteborgstidningen, fick så stort stöd att kommunfullmäktige nu ska ta ställning till om det ska bli folkomröstning i efterhand. Eventuellt ska den hållas i samband med valet 2014, och då har onekligen trängselavgifterna varit i gång länge.

Och vad händer om det blir ja i folkomröstningen? Vågar politikerna köra över sina väljare? (Folkomröstningen är endast rådgivande.)
Det som hänt i Göteborg är en superintressant fråga!
Häpnadsveckande om inte programledaren kände till det!

Men så mindes jag att det måste röra sig om Annika Lantz' program och hennes röst, och då var det inget att förvåna sig över.









Inga kommentarer: