lördag 11 maj 2013

Varför har S inte velat diskutera skolan tidigare?


Socialdemokraterna ska bjuda in partier, lärarfacken, Sveriges kommuner och landsting, med flera, för att diskutera situationen för Sveriges skola och lärare. Löfven menar att det behövs en nationell samling på grund av problemen i skolan – inte minst för det faktum att läraryrket har blivit så impopulärt. Ytterst få studenter vill bli lärare i de naturvetenskapliga ämnena.

Visst har S rätt i att situationer är kritisk. Men det har den varit länge – utan någon som helst reaktion från socialdemokraterna – snarare tvärtom! Partiet har gjort allt för att släta över problematiken. Så var det 1980, när två internationella undersökningar visade att svenska elever låg i den absoluta botten, när det gällde kunskap i matematik. Dåvarande Skolöverstyrelse (en S-märkt myndighet) vägrade länge att publicera undersökningen.

Det är först när S har hamnat i opposition, som S börjat kritisera situationen i skolan och försökt skylla nedgången på regering och Jan Björklund, trots att den senares reformer ännu inte kan ge resultat ute i skolorna.

När det gäller lärarlönerna har S motarbetat försök från fackliga organisationer att höja dem. Eller snarare att förhindra att de halkar efter utvecklingen för andra grupper.Jag har själv två gånger blivit ”lock-outad", när löneförhandlingarna strandat och chefen för Skolöverstyrelsen (socialdemokrat) accepterat lock-out för att knäcka lärares lönekrav. En gång tvingades vi tillbaka till skolan genom att socialdemokraterna drev igenom en tvångslag i riksdagen.

Som ung lärare märkte jag att yrket fortfarande hade viss status. Men nu är situationen helt annorlunda.

En annan faktor, som bidragit till dagens situation, är det förakt för kunskaper som i stor utsträckning genomsyrat socialdemokraterna.

Så, naturligtvis är det positivt att i varje fall delar av S har tänkt om.

Men för att ta er på allvar borde ni först öppet bekänna era gamla synder!





Inga kommentarer: