måndag 13 maj 2013

Volvo bör bygga vindkraftverk i stället för bilar.

Koldioxidhalten i atmosfären når nya rekordnivåer. Det har på nytt dragit igång debatten om klimatfrågorna. Förmodligen kommer det inte leda till någonting, varför debatten snart kommer att dö ut. Tills nya katastrofrapporter publiceras…


Men Studio Ett hade idag ett inslag. Där medverkade frilansjournalisten Shora Esmailian, en för mig okänd storhet. Hon hade ett radikalt förslag, som skulle bidra till att lösa klimatfrågan: Volvo ska sluta att tillverka bilar och gå över till att producera vindkraftverk.
   Den enda rimliga förklaringen till att hon uttryckte sig så är väl att hon inte menade allvar. Men om hon ändå har funderingar åt det hållet, bör hon göra klart för sig att tekniker och ingenjörer på Volvo vet föga om vindkraftverk. Däremot vet de en hel del om bilar. Och Volvo ägs nu av ett kinesiskt företag, som knappast skulle ställa upp på hennes förslag. Kineserna har köpt Volvo eftersom Volvo har kunskap om bilbyggande; kunskap om vindkraftverk behöver kineserna inte vända sig till Sverige för att få.

Men anta att Volvo ändå följde Shora Esmailians råd och började bygga vindkraftverk i stor skala. Då skulle snart ett problem uppstå: Att sälja dem. Visst har vindkraften byggts ut i rasande fart i Sverige. Men det beror på att det är en subventionerad bransch. Och den el som produceras är dyr. Frågan är om det är möjligt att fortsätta att stödja den. Och Volvo kommer att få svårt att konkurrera med tillverkare från just Kina, som tvingat flera tillverkare i väst att kapitulera.

Inga kommentarer: