Det blev ingen långtradarstrejk…
Det hade jag sett fram emot!
OK, det är fånigt att tänka så – företag är ju numera helt beroende
av ständiga leveranser, eftersom lagerhållningen har skurits ned.
Det hade snabbt blivit störningar av produktionen.
Och det hade
naturligtvis Transportarbetarförbundet tänkt utnyttja, bl.a. med lönekrav, som
låg högre än de som de exportberoende företagen fått. Transports ordförande sa
öppet att han struntade i den uppgörelsen, trots att LO accepterat och
deklarerat att avtalen för företag som är utsatta för utländsk konkurrens ska
vara någon form av ”tak”.
Men nog hade det varit skönt att få ge sig ut på vägarna och
slippa långtradarna! Risken för att råka ut för olyckor hade ju minskat
drastiskt! Dom är kraftigt överrepresenterade i dödsolyckor – inte minst för
att dom kan vara så tunga. Tänk att krocka med ett 60 ton tungt fordon!
Men dessutom kör de ofta alldeles för fort. Om 60 ton dundrar
in i mig och min bil med en fart på 100 km i timmen, blir det inte mycket kvar
av vare sig bil eller mig.
Enligt Trafikverket kör 70 procent av förarna av de tunga
lastbilarna med släp för fort – det är
helt otroligt! Därtill kommer att det nyligen har avslöjats att de roar sig med
att titta på tv samtidigt som de kör! Ordet otroligt räcker inte till!!
Kommer ni ihåg Tranarpsbron i Skåne? Tät dimma och en
väg som blivit en isgata. Det hade varit farligt köra fortare än 30 km i
timmen. Men långtradare körde i minst 90.
Det
kostade en människa livet. Sju långtradare åkte dit.
Därtill kommer att
det är vanligt att de bryter mot kör- och
vilotiderna.
Sveriges åkeriföretag skyller på konkurrensen från utländska
förare. Helt klart syndar även dom, men när polis granskade efterlevnaden av
kör- och vilotider, var svenska bolag sämre än utländska.
Det finns ytterligare ett problem: Alkoholen. Chaufförer
tycks inte dra sig för att supa på färjorna. Men bilen ska ju köras, när färjan
är framme…
Så det hade gärna fått bli strejk några dagar..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar