Författaren har
några intressanta fakta. Nästant
alla iranska familjer i Sverige vid millennieskiftet försörjdes via bidrag eller
hade låga inkomster. Men idag är samma
familjers barn den mest studiemotiverade gruppen. 60 procent av 25-åringarna med iransk bakgrund har påbörjat
högskolestudier, jämfört med 45 procent bland dem med svensk bakgrund och
enbart 37 procent av invandrarungdomarna.
En viktig förklaring är att iranska familjer kommer från en kultur som starkt premierar utbildning.
Författaren nämner ett
nedslående exempel på tillståndet i den svenska skolan, hämtat från en studie
med namnet Trends in International
Mathematics and Science. Där visade det sig att de svenska elever, som uttrycker
högst förtroende om sina egna kunskaper, kan mindre än till och med de elever i Singapore,
som uttrycker lägst förtroende om sina kunskaper (!)
Vad kan då göras för
att det ska bli bättre i den svenska skolan – förutom att ha föräldrar med en
positiv syn på utbildning? Vare sig skatter på de rika eller inkomstöverföringar
till låginkomsttagare gör saken bättre.
Enligt författaren har i den svenska skolan krav, strukturer och respekt för lärare länge
lyst med sin frånvaro. I stället gäller det att skapa en lugn studiemiljö och satsa på arbete och disciplin.
Tänk om de svenska flumpedagoger, som övervintrar vid
universitet och högskolor och hoppas på att efter valet 2014 få komma tillbaka
till de statliga köttgrytorna, kunde inse det!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar