torsdag 6 februari 2014

Alexandra Pascalidou gör fiasko som debattledare.

I söndags hörde jag plötsligt radions P1 påannonsera ett nytt debattprogram. Det hade skapats ett nytt debattforum i Kulturhuset i Stockholm med Alexandra Pascalidou som debattledare, och hon inledde med att säga att ”om ni är här i närheten, så kan ni komma hit”.
   Jag fann det något överraskande att P1 tycker det finns behov av ytterligare debatt. För det debatteras ju dagligen i P1. Både ”P1 Morgon” och ”Studio Ett” älskar ju att låta två debattörer med olika åsikter i en fråga duellera med varandra. Och när jag hörde vad Kulturhusets Forum skulle debattera höll jag på att storkna: Rasismen.
   Hur många debatter har inte handlat om det? Finns det något nytt att säga i den frågan?
   Kanske ville man kringgå det problemet genom att sätta rubriken: Hur mycket rasism tål Sverige?
Jag blev dock inte mycket klokare av det, och det blev jag ej heller, när jag fick beskedet ”att i Sverige är rasismen strukturell”.
Men mest förvånad blev jag över Alexandra Pascalidous sätt att sköta sitt uppdrag. Viktigast av allt för den som leder debatten (numera kallas vederbörande moderator) är att försök vara objektiv. Alla åsikter skall släppas fram; ingen skall gynnas. Moderatorn bör helst hålla sig i bakgrunden; inte gå ut med egen uppfattning.
Men Alexandra gjorde strängt taget tvärtom, d.v.s. bröt mot alla regler för hur en moderator bör uppträda.
   Hon har ju i många år verkat som programledare och journalist. Har hon någon form av journalistutbildning? Enligt Wikipedia har hon studerat ”samhällskunskapliga (?) ämnen och kreativt skrivande”. Det tycks inte ha gett henne rätt kompetens för att verka som moderator.

Hon borde i god tid före nästa debatt sätta sig in i hur en moderator bör uppträda!     

Inga kommentarer: