måndag 10 februari 2014

Intryck av Vinter-OS men inte om Putin.

I skrivande stund har vinter-OS i Sotji varit igång två tävlings dagar. En nyhet för svenska tittare är ju att Sveriges Television inte har några direktsändningar av tävlingarna. Traditionellt har Public Service-kanalerna stått för sändningarna. Men numera tycks IOK (Internationella olympiska kommittén) ha som ett övergripande mål att dra in så mycket pengar som möjligt, så det blev Viasat och tv3 som fick sändningsrätten. SVT hade inte råd.
  De tidningar jag tittat i förefaller vara nöjda med, hur tv3 klarat av uppdraget – men jag är ändå något missbelåten. Jag retar mig på att tv3 inte håller sitt eget tidsschema. Jag har två gånger velat se på sammanfattningarna av dagens tävlingar, som skulle ha visats i ”OS-studion”. Men båda gångerna har den blivit kraftigt försenad, och direktsändningar av backhoppningen (helt ointressant för mig) har fortsatt utan att det dykt upp någon förklaring till förseningen. Irriterande!
   Dessutom finner jag det märklig att Carolina Klüft spelar en så framträdande roll. Hon intervjuar och rapporterar; allt hänger på att hon klarar av sitt uppdrag. Som f.d. tiokampare och längdhopperska har hon ju ingen större erfarenhet av vinteridrott, och hon har ingen större erfarenhet av tv-journalistik. Varför tog man inte någon med erfarenhet? Var det viktigare att anlita en ”kändis”? Dessutom borde alla, som ska uppträda i tv, ha gått en grundkurs i talteknik och tv-framträdande. Hon verkar vara en nybörjare – och det är hon ju också.
   Jag har även exempel på att IOK:s jakt på intäkter skadar tävlingarna. För att maximera antalet tittare har längdskidåkningen förvanskats. Numera dominerar ju de gemensamma starterna. Värst av allt är hur femmilen har drabbats. En ledarklunga som kan bestå av ett 50-tal tävlande bevakar varandra i 45 km, och sedan blir det en spurt som avgör allt. Det liknar cykeltävlingar, där ibland några deltagare har i uppgift att dra ned på tempot så att en landsman ska få chansen att sticka utan att konkurrenter märker det. Johan Olsson bröt det mönstret i VM förra året, och det vore trevligt om något liknande sker i år.
   IOK har accepterat ett antal nya grenar, som helt säkert lockar nya tittare men som gjort mig betänksam. Att rotera i luften och göra några akrobatiska rörelser kan gå an för en simhoppare. Om han eller hon kommer ur balans, så överlever de flesta genom att landa i vattnet. Men det blir värre för den som roterar med skidor på fötterna och slår ned i en skidbacke! Är det så viktigt att få nya tittare?
   Dessutom behövs det i några av de nya grenarna domare, som ska sätta betyg på deltagarna. Det leder alltid till mygel och fusk. Och redan har det blivit stor uppståndelse i grenen Slopestyle, där åkare och tränare menade att guldmedaljören ”inte ens skulle ha fått medalj”.
Poänggivande domare borde inte förekomma i OS-sammanhang!
     Efter två dagar har Sverige fått två silvermedaljer. Det var två mer än vad jag förväntat mig. Men jag blev överraskad av det nationalistiska skryt och de hånfulla giftpilar, som kvällstidningarna riktat mot Norge. Plötsligt är Sverige världsbäst och de norska åkarna medelmåttor.  Marcus Hellner gjorde ett kanonlopp, medan norrmannen Martin Johnsrud Sundby tappert försökte försvara ”sin vingliga åkning”. Men skillnaden mellan Marcus´ kanonlopp och Sundbys vingliga åkning (som gav honom bronset) var bara en sekund!

  

Inga kommentarer: