tisdag 25 februari 2014

Pisa-chefen i Stockholm: Kalldusch för Ibrahim Bayland och S!


Vilken kalldusch för Ibrahim Bayland och S! Här har han gång på gång upprepat att klasserna i skolan måste bli mindre och att skolan också måste få mera pengar. Genom dessa åtgärder så blir det mera ordning i klassrummen.

Men så kommer chefen för Pisa, organisationen som rapporterat om nya försämringar av svenska elevers kunskaper, till Sverige med ett helt annat budskap. Han heter Andreas Schleicher, och han menade att det knappast var pengar som saknades i den svenska skolan. Dessutom hade han fräckheten att underkänna ”svenska politikers betoning av små klasser".  (Det hade varit kul att få se Baylands ansiktsuttryck när han hörde det!). Schleicher tillade: ”Storleken på klasserna tycks inte ha någon nämnvärd effekt på elevernas kunskaper, när man jämför internationellt”

   Viktigare var, enligt Schleicher, antalet undervisningstimmar, och han pekade på att svenska elever hade för få timmar i ämnet matematik.

   Den viktigaste faktorn för bra resultat var dock lärarna. Schleicher påpekade att i ”de länder där barnen lär sig mest, tjänar lärarna också mest pengar och har högst status”. Sveriges placering i den nedre delen av skalan, när det gäller kunskaper, motsvaras av låga lärarlöner.

Schleicher uppmärksammade också att ”Sverige sticker ut” när det gäller bristen på ro i klassrummen. De flesta jämförbara länder har mind­re stökiga skolmiljöer – trots att de oftast har fler elever i klassrummet.

   Nej, Pisa-chefens besök i Sverige kan inte ha gjort Bayland glad! Hur reagerade han?

 Han satte sig att skriva en debattartikel till Expressens Sidan 4, och den är också undertecknad av Magdalena Andersson. Där försvarar han sina förslag och går till häftigt anfall mot regeringen och i synnerhet Jan Björklund. Han måste dock erkänna att behovet av mindre klasser kanske inte är lika viktigt för äldre elever...

Nu trycker han också på att S vill ge mer resurser för speciallärare och specialpedagoger. Däremot säger han ingenting om att bristen på dem sammanhänger med att socialdemokraterna avskaffade dem, när de hade regeringsmakten!

En liten sammanfattning:

S vill ha mindre klasser – men vi har redan mindre klasser än del flesta andra länder;

S tror att mindre klasser ger arbetsro – men utomlands är det arbetsro i stora klasser;

S vill ge mer pengar till skolan – men vår skola är en av de dyraste skolorna i världen;

S vill satsa på speciallärare – men varför tog de då bort dem?

 

 

Inga kommentarer: