Vilken kalldusch för
Ibrahim Bayland och S! Här har han gång på gång upprepat att klasserna i skolan
måste bli mindre och att skolan också måste få mera pengar. Genom dessa
åtgärder så blir det mera ordning i klassrummen.
Men så kommer chefen
för Pisa, organisationen som rapporterat om nya försämringar av svenska elevers
kunskaper, till Sverige med ett helt annat budskap. Han heter Andreas Schleicher, och han menade att
det knappast var pengar som saknades i den svenska skolan. Dessutom hade han
fräckheten att underkänna ”svenska politikers betoning av små klasser". (Det
hade varit kul att få se Baylands ansiktsuttryck när han hörde det!). Schleicher
tillade: ”Storleken på klasserna tycks inte ha
någon nämnvärd effekt på elevernas kunskaper, när man jämför internationellt”
Viktigare var,
enligt Schleicher, antalet undervisningstimmar,
och han pekade på att svenska elever hade för få timmar i ämnet matematik.
Den viktigaste
faktorn för bra resultat var dock lärarna. Schleicher påpekade att i ”de länder där barnen lär sig mest, tjänar lärarna
också mest pengar och har högst status”. Sveriges placering i den nedre delen
av skalan, när det gäller kunskaper, motsvaras av låga lärarlöner.
Schleicher uppmärksammade också att ”Sverige
sticker ut” när det gäller bristen på ro i klassrummen. De flesta jämförbara
länder har mindre stökiga skolmiljöer – trots att de oftast har fler elever i
klassrummet.
Nej, Pisa-chefens
besök i Sverige kan inte ha gjort Bayland glad!
Hur reagerade han?
Han satte sig att
skriva en debattartikel till Expressens Sidan 4, och den är också undertecknad
av Magdalena Andersson. Där försvarar han sina förslag och går till
häftigt anfall mot regeringen och i synnerhet Jan Björklund. Han måste dock
erkänna att behovet av mindre klasser kanske inte är lika viktigt för äldre elever...
Nu trycker han också
på att S vill ge mer resurser för
speciallärare och specialpedagoger. Däremot säger han ingenting om att bristen
på dem sammanhänger med att socialdemokraterna avskaffade dem, när de hade
regeringsmakten!
En liten
sammanfattning:
S vill ha mindre
klasser – men vi har redan mindre klasser än del flesta andra länder;
S tror att mindre
klasser ger arbetsro – men utomlands är det arbetsro i stora klasser;
S vill ge mer pengar
till skolan – men vår skola är en av de dyraste skolorna i världen;
S vill satsa på
speciallärare – men varför tog de då bort dem?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar