Det var inget falskt rykte! Pfizer har lagt ett bud på AstraZeneca
(AZ). Om det förverkligas är
risken stor att det sista av det tidigare så framgångsrika läkemedelsföretaget Astra försvinner från Sverige. Det blir
ett hårt slag för Södertälje, men också för Göteborg och Mölndal.
När aktieägare ska
ta ställning till att säga ja eller nej till uppköpserbjudanden, går det inte
att begära att de ska tänka på vad det kan betyda för Sverige på lång
sikt. De tänker naturligtvis på vad det
innebär för dem som aktieägare. Och då kan det vara mycket lockande att säga
ja! Aktiekursen för AZ har rusat i höjden på Stockholmsbörsen. Uppköpare
sockrar ofta sina bud. Eftersom jag själv har aktier i AZ har jag blivit ett
antal hundralappar rikare i dag.
Även Volkswagens bud på Scania är attraktivt för aktieägarna; så attraktivt att Volkswagen
förmodligen uppnår sitt mål, att äga 90 % av aktierna i Scania. Då försvinner
Scanias huvudkontor i Södertälje – och på sikt mycket annat. Kanske kommer
Scania i Södertälje att endast bestå av verkstadsgolven, där man skruvar ihop
blivande lastbilar. Utvecklingsarbete, marknadsföring, mm bedrivs hos
Volkswagen i Tyskland. Vad innebär det för sysselsättningen i Södertälje?
Pfizer säger öppet
vad företaget är ute efter, nämligen att åstadkomma samordningsfördelar. Det åstadkoms genom att koncentrera
verksamheter, t.ex. forskning. Pfizer har kontaktat regeringen i London och
försökt övertyga den om att Storbritannien uppnår stora fördelar om Pfizer får
köpa AZ. När jag sitter och skriver det här, finns inga uppgifter om att Pfizer
vänt sig till regeringen i Stockholm för att påtala fördelar för Sverige av
ett köp... Det är lätt att förstå!
Som jag påtalat i
tidigare inlägg, ödelade Pfizer ett annat svenskt läkemedelsbolag, nämligen Pharmacia, som visserligen redan var på
fallrepet på grund av en misslyckad sammanslagning med ett amerikanskt företag.
Men Pfizer köpte det som fanns kvar, och det ledde till att nu – i stort sett – ingenting finns kvar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar