torsdag 3 april 2014

Nya Pisarapporten är dödsstöten för flumpedagoger.


Det har kommit ännu en Pisarapport, som fick skoldebatten att på nytt flamma upp. Denna gång hade Pisa undersökt elevers förmåga att lösa problem på ett kreativt sätt. Det handlade alltså inte om att mäta deras kunskaper. Det nedslående för oss i Sverige är att det på nytt visade sig att våra elever låg under genomsnittet.

   Det trista är att på nytt Jan Björklund framställs som syndabocken. Men det glädjande är att, trots allt, en och annan tidning verkligen träffat huvudet på spiken och konstaterar att denna Pisarapport är dödsstöten för de flumpedagoger, som är huvudansvariga för den svenska skolans förfall! För deras linje var ju att eleverna inte skulle sitta och plugga en massa meningslösa faktakunskaper. ”Det ryser i mig när jag tänker på att de sitter och smäller i sig teoretiska kunskaper”, sa en skolminister. Genom att skära bort meningslöst råpluggande och ge elever möjligheter att arbeta självständigt, skulle de bli kreativa problemlösare.

   Det receptet har inte fungerat, något som den nya Pisarapporten har bekräftat. De länder som ligger i topp i ”creative problem-solving” är samma länder, vars elever ligger i topp, när det gäller kunskaper: Singapore, Sydkorea, Japan, Hong Kong. Högst i Europa är Finland. Det är besk medicin för alla tyckare som påtalat asiatiska elevers osjälvständighet och oförmåga ta egna initiativ.

   Svenska elever klarar endast enklaste sortens problem. De brister i uthållighet och målfokusering. De är sämst på uppgifter som kräver kritiskt granskande – det som de enligt ”flumissarna” skulle bli bäst på.

   Svenska elever har svårt att förstå att det kan vara nödvändigt att anstränga sig för att nå framgång. Helst ska det vara roligt hela tiden. Ett elevrådsmöte på en av mina skolor slutade med krav på att lärarna måste hålla roliga lektioner.
   Bo

Inga kommentarer: