onsdag 16 april 2014

Så kan det gå till i Filipstad på Folkets Hus!

Jag har tidigare bloggat om att jag blev besviken över att jag missade filmen Gravity, som fick flest Oscars. Den handlar om hur allt går snett på en rymdstation, men det är knappast Science Fiction, för det finns ju en rymdstation, skapad i samarbete mellan USA och Ryssland.

   Det är inte handlingen i filmen som lockat mig utan filmtekniken, som gjorde att Gravity kammade hem så många Oscars. Och så är den gjord i 3D!

  
 Filmen gick i Karlstad, men jag fick inte tillfälle åka dit. I Filipstad gick den inte. Det är ju SF i Stockholm som bestämmer vilka filmer vi ska se. Kanske tycker dom att Åsa-Nisse passar bättre här. Men jag fick nytt hopp efter att ha pratat med Folkets Hus i Filipstad. ”Vi får komma med förslag”, sa rösten som svarat, när jag ringde till Folkets Hus. Jag hade nämnt för honom att jag velat se Gravity. Jag nämnde vad den handlade om, och att den var gjord i 3D och fått flest Oscars. Rösten från Folkets hus sa också att fler än jag hört av sig om den filmen, och att Folkets Hus skulle be Stockholm om att få visa den. Beslutsfattaren i Stockholm  var inte anträffbar förrän nästa måndag, så om jag hörde av mig efter den dagen, skulle jag få besked.

Det gjorde jag och upprepade att jag ringt om Gravity. ”Jo, det hade gått bra”. Filmen skulle komma till Filipstad.

Helt fantastiskt!

Trodde jag. Men anade föga vad som komma skulle…

   Nästa gång jag ringde var jag ute efter att få reda på vilken dag filmen skulle visas. För säkerhets skull inledde jag igen med att säga att det gällde Gravity. Filmen skulle visas 2 april.

   Men när jag gick förbi Folkets Hus och tittade på affischerna om kommande filmer, fanns inte Gravity med. Är det inte på tiden att dom annonserar???

   Jag började ana oråd och lyckades hitta en lista över filmdagar för kommande filmer.  2 april skulle Folkets Hus visa filmen Twelve years a slave, en annan film som inte funnits med i det ursprungliga filmprogrammet för Filipstad.

   Jag gick in på Folket Hus´ expedition. Där satt mannen som svarat, när jag ringt. Han stirrade på bildskärmen till sin dator. Han noterade att jag kommit in men återvände till datorn. Jag drog min historia en sista gång: Att jag frågat efter Gravity som fått flest Oscars, att den handlade om en rymdstation och var i 3D, att jag fått beskedet att den skulle visas 2 april, men nu har ni lagt in en helt annan film den kvällen!!!

Han fortsatte stirra på bildskärmen. Till sist sa han att han inte hört talas om någon annan efterfrågad film ”än den där slavfilmen”.

Sen blev det tyst.

Audiensen var över.

Hur kunde det gå så snett? Min förklaring är:

Innan jag hörde av mig, hade några andra gjort det och efterfrågat ”Twelve years…”. När jag kontaktade honom registrerade hans hjärna endast att jag ville ha en film till Filipstad. ”Ännu en som vill se den där slavfilmen” tänkte han. Och trots att jag hörde av mig igen flera gånger och varje gång nämnde Gravity, så noterade hjärnan inte att jag frågade efter en helt annan film. Så hans slutreplik blev: ”jag har inte hört talas om någon annan film än slavfilmen”.  

 

Jag må tycka att den som sitter i hans stol för att bland annat ta emot önskemål från biopubliken borde vara mer uppmärksam, när telefonen ringer.

Trots allt är skillnaden mellan en film om slavar och en film om en rymdstation ganska stor.

Men jag kan inte göra mer åt det.

Visst går det att köpa filmen och se den i tv.

Men en 3D-film bör ses på bio!        

Inga kommentarer: