tisdag 15 april 2014

Scania, tänk på hur det gick för Kockums!




Sverige var för inte så länge sedan världsledande inom varvsindustrin.

I dag finns inget av de gamla storvarven kvar. Längst klarade sig Kockums, som blev mest känt för att bygga fartyg till marinen. Men det varvet såldes till tyska  ThyssenKrupp-koncernen. Det blev slutet för det sista svenska storvarvet.

   Tyskarna var nog i första hand ute efter att tillägna sig Kockums tekniska kunskaper om hur man bygger u-båtar av världsklass. Dom har egna varv, där det inte minst byggs u-båtar. När det visade sig att Kockums ville sälja u-båtar till bl.a. Singapore, förbjöds svenskarna att göra det! Tyskarna ville att det egna varvet skulle få sådana uppdrag. Kockums skulle få nöja sig att bygga u-båtar till det svenska försvaret. Men det skulle göra u-båtarna alldeles för dyra.   


Tyska Volkswagen håller på att ta över Scania. Tänk om Volkswagen gör på samma sätt som ThyssenKrupp! Det kan leda till att Scania förbjuds att sälja lastbilar till marknader som är viktiga för Scania, t.ex. Latinamerika och USA. Tyska lastbilar får inte bli utkonkurrerade…

    Scania är ett världsledande företag, när det gäller tunga lastbilar. Som dotterbolag till Volkswagen kommer den ställningen att hotas. Därför vore det bra om Scania inte slukas helt av Volkswagen. Men – tyvärr ser det illa ut!

   Vi återvänder till Kockums. Det svenska försvaret tog genom Försvarets materialverk (FMV) i med hårdhandskarna mot Krupp. Understödda av militärpolis genomfördes en raid mot Krupps konstruktionsbyrå i Malmö för att säkra försvarsmateriel som staten anser sig äga helt eller delvis. Samtidigt har staten uppmanat Saab att ta över tillverkningen av svenska u-båtar och försöker värva de svenska u-båtskonstruktörer, som jobbat på Kockums.

    Tyska Krupps tycks nu ge upp. Företaget riskerar att annars bli sittande med ett stort varv, som inte  kan använda till någonting. Därför har tyskarna accepterat att förhandlingar skall inledas om försäljning av varvet.

Adjö Krupps!

Tyvärr kan jag inte säga det till Volkswagen!

Inga kommentarer: