torsdag 13 juni 2013

Glocalnet och lilla jag.

Jag har abonnerat på Glocalnet.net och efter att ha skaffat mig en laptop har jag  dubbelt abonemang, både fast och mobilt bredband. Men det har varit mycket krångel. I dag skulle jag betala fem räkningar. När jag höll på med den fjärde, försvann allt från skärmen och jag fick börja om! Webmailen fungerar dåligt. Det är svårt att skicka bifogade filer. Det kommer upp ett felmeddelanden, och jag uppmanas ”kontrollera miljöfaktorn”
Mycket upplysande!
   Att flytta sig mellan boxarna (inbox, skickat, papperskorg) kan också leda till felmeddelanden, t.ex. att det inte går att hitta servern

Värst av allt var dock, när säkerhetspaketet (innefattar virusskydd) skulle ”uppdateras”. Egentligen tror jag inte att det handlade om en normal uppdatering; snarare skulle Glocalnet ”outsourca”, lägga ut, hela säkerhetspaketet på annat företag.

Jag hade fått brev om att säkerhetspaketet först skulle tas bort, och sedan skulle det nya installeras. Mycket riktigt togs det bort, men strax därefter bröts min internetförbindelse, och när den flera timmar senare kom tillbaka var allt borttaget, och inget nytt hade installerats! Jag försökte göra det själv, men datorn trodde jag var ny kund och ville att jag skulle betala. Jag skickade meddelande till Glocalnets support, men det tog nästan en månad, innan dom hörde av sig. Till sist fick jag en instruktion, om hur jag skulle göra, men det hjälpte föga. Det berodde främst på att en kod, som de skickat, inte fungerade. Till sist vände jag mig till en kunnig bekant, som löste allt.

Men för en månad sedan började jag få felmeddelanden från det där företaget som tagit över säkerhetspaketet. Dom kom automatiskt, ungefär två i minuten. Dom staplades på varandra, och det var omöjligt att göra något åt det. Till sist ändrade jag tidsinställningen på datorn; backade den ungefär två månader. Då blev det lugnt!

Men nu har jag sagt upp abonnemangen. Glocalnet accepterade uppsägningen av det fasta bredbandet direkt, men det mobila får jag ha kvar till 22 augusti. Tydligen slipper jag också betala mer för säkerhetspaketet, eftersom det kom upp ett meddelande på skärmen med stora bokstäver, så snart jag satt på datorn: DIN DATOR ÄR UTSATT FÖR FARA. SÄKERHETSPAKETET ÄR AVAKTIVERAT!
   Jag kunde inte låta bli att tänka på att ingen på Glocalnet bekymrat sig över att jag i nästan två månader varit helt utan säkerhetspaket…

Men för cirka 14 dagar sedan fick jag två brev från Glocalnet. Båda handlar om det mobila bredbandet, som jag måste ha kvar till 22 augusti. Enligt det ena måste jag betala 500 kronor för bredbandet, enligt det andra 995 kronor. Märkligt! Båda breven har lämnat samma adress om vart jag skall skicka modemet.

I det ena brevet står det mest förbryllande: om min ångerrätt. Eftersom jag har sagt upp abonnemanget, borde ett ångrande innebära att jag vill ha det kvar, men dom tycks mena tvärtom: Jag skall. om jag ångrar mig, skicka tillbaka modemet inom 14 dagar eller betala 995 kronor.

Och än mer förvirrad blir jag över en mening längre ned: Om jag avslutat abonnemanget efter ångerrättens 14 dagar, behöver jag inte skicka tillbaka modemet. Vad menas?

Inga kommentarer: