tisdag 25 juni 2013

Hälsans kök inget för glutenintoleranta!

Det anses ju vara både farligt och opassande att äta kött för ofta. Farligt eftersom i varje fall s.k. rött kött kan orsaka sjukdomar, kanske till och med cancer. Opassande eftersom kött sliter för mycket på jordens resurser; det går åt mycket energi för att producera kött.


Men vad ska jag då äta i stället? Jag kan knappast öka konsumtionen av fisk. Jag äter fisk dagligen, framför all som lunch. Det borde väl räcka? Trots allt är fiskfilén ändå en form av kött, även om den kommer från fisk i ställer för kreatur.

Hos både ICA och Coop finns ett lockande alternativ: Vegetabiliskt kött! ”Hälsans kök” kan av grönsaker göra både köttbullar, pytt i pannan och mycket annat Det lät spännande, så jag tog några paket och gick till innehållsdeklarationen. Det blev en besvikelse; jag fick lämna tillbaka dem. Jag testade ytterligare några paket, men med samma dystra resultat.
   Då tog jag paket från ett annat fabrikat, som också lockar med vegetabiliska köttbullar och pyttipannan. Men det gav samma negativa resultat. Samtliga förpackningar innehöll vete – och det är inte lämplig föda för oss som är glutenintoleranta.
Kunde inte Hälsans kök ge oss ett enda glutenfritt alternativ genom att byta ut vetemjölet mot t.ex. majs? Då hade även kunnat njuta av t.ex. köttbullar utan kött.

Trist!



Inga kommentarer: