fredag 21 juni 2013

Kvällstidningarnas väderprognoser är ren bluff!

Den 19 juni såg och lyssnade jag på kvällens väderrapporter, eftersom det var meningen att jag skulle ut och segla under torsdagen. Det såg onekligen mycket lovande ut. På tv kunde jag se en sol över mitt område. Inga moln hindrade den gula skivan från att skina!


Men på morgonen den 20 juni var det helmulet hos mig. Det var först på eftermiddagen, som solen kunde skymtas bakom molnen. Omkring klockan 15 kunde man kalla det för "växlande molnighet", men det blev aldrig som i prognosen.
   Jag brukar säga att om man kollar väderrapporterna på morgonen, brukar prognoserna för den dagen vara någorlunda säkra. Men redan att spå väder för nästa dag är svårt. Nu hade jag fått ett nytt exempel på det.

Ändå håller dagstidningarna (framför allt Aftonbladet och Expressen) på att med STORA RUBRIKER förkunna hur vädret ska bli långt in i framtiden: ”SÅ HÄR BLIR VÄDRET I SOMMAR!” Ungefär så skriver de nu. Men värst är deras ”13 dagarprognoser”. Där menar de att de i detalj kan tala om skillnaden i vädersituationen 13 dagar fram tiden för städer som ligger bara 10 mil från varandra (Örebro och Karlstad är ett exempel). Detta är helt omöjligt!

Jag testade träffsäkerheten en gång för temperaturen i Karlstad. Jag jämförde prognosens temperatur med den verkliga, och prognosen var redan efter ett par dagar kraftigt felaktig.
   Ofta hade prognosen helt fel om åt vilket håll temperaturen skulle gå: Det blev kallare, när det skulle ha blivit varmare eller varmare, när prognosen trott på kallare väder.

Märkligt att Aftonbladet och Expressen kan fortsätta med dessa bedrägerier!



Inga kommentarer: