måndag 8 juli 2013

Är sportfiske en acceptabel sport?


 

Häromdagen kunde jag bevittna en fisketävling. Det kom fiskare från hela Värmland och kanske också utanför länet. I centrala Filipstad rinner Skillerälven ut i sjön Daglösen. Där samlades fiskarna. Så small ett skott av, och fiskarna kastade ut sina spön eller rusade iväg till sina platser. Tävlingen hade börjat.

   Jag såg på en stund, men märkte inte att någon fick upp en sprattlande fisk. Då kunde jag inte låta bli att titta i ett par fiskares kärl, där det var meningen att den fångade fisken skulle ligga. Och mycket riktigt låg där någonting, men det vill jag inte  kalla fisk. Det var pyttesmå fiskyngel. Tydligen är det så att allt uppdraget, oberoende av storlek, duger. ”Fångsten” skall vägas (förmodar jag) och den fiskare, vars fångst väger mest vinner.

 Men borde inte fiskyngel få en chans att växa och bli en ”riktig” fisk? Och kan inte tävlingar av det här slaget bli ett hot mot fiskbeståndet?
   Själv förknippar jag sportfiske med att fiskaren ger sig ut i naturen, fiskar och får en härlig naturupplevelse. Att mitt i en stad tävla med en massa andra fiskare om vem som på viss tid kan få sin fångst att väga mest – det vill jag inte kalla fiske!

 

Inga kommentarer: