fredag 5 juli 2013

Made in China


 
Jag har de senaste veckorna fått en massa tekniska prylar /kablar, boxar, mm), sammanhängande med att Telias fiberlan-nät installerats i mitt bostadsområde. Det skedde inte utan problem, men jag hoppas att det ska fungera nu.

  När jag tittat närmre på dessa prylar, upptäckte jag att det ofta på dem står med små bokstäver: ”Made in China.”
  Hemma hos mig har jag därmed fått ytterligare exempel på hur framgångsrika kineserna är. Bestämmer de sig för att börja tillverka något som kan säljas över hela världen, så tycks de lyckas, och företag i västvärlden slås ut.
  Ett bra exempel är vindkraftverken. Kineserna själva är de värsta syndarna, när det gäller att bygga kolkraftverk, som förstår atmosfären, men ändå har de på kort tid konkurrerat ut företag i väst med sina vindsnurror. Jag misstänker att framgången sammanhänger med statliga bidrag till kinesiska företag. Trots medlemskap i World Trade Organisation bryter kineserna mot dess regelverk. Men drabbade länder i väst drar sig för att bråka med kineserna. Exporten till Kina inom andra branscher kan drabbas!
   Men jag har ett annat märkligt exempel på de duktiga kineserna. Jag äger en fantastisk reproduktion av ett av Vincent van Goghs mästerverk, ”Nattcafé”. Även den är ”Made in China”. Att kopiera konst, och i synnerhet de stora europeiska mästarna, förutsätter kunskap, kännedom om hur de målade och vad de ville åstadkomma. Kinesisk konst är något helt annat.

Hur har de kunnat bli världsledande också i att kopiera Vincent van Gogh?   

Inga kommentarer: