fredag 5 juli 2013

Om sommarpratarna.


Vilka är det som sommarpratar?

Jag tror att de flesta tillhör någon av följande grupper:

Journalister;

Skådespelare eller artister ;

Mediavärlden;

Författare (som nyligen gett ut en bok som väckt uppmärksamhet);

”Kändisar"

Tilläggas kan att det är ingen nackdel att bo i Stockholm...

Ytterst få sommarpratare klarar av att variera musiken, något som lätt leder till att lyssnare tröttnar. Alltför sällan har de något riktigt intressant att säga. Om så sker, tillhör sommarprataren knappast någon av de uppräknade grupperna. Ett bra exempel är Sture Linnér som bland annat jobbat i FN och var docent i grekiska. Han berättade en fantastisk historia om att han på en parksoffa flera gånger såg en äldre herre,  som hjälpte en skolpojke med hans matteläxa. Han suckade och stönade och hade tydligen problem att lösa talen. Sture Linnér undrade vem han var och kunde inte låta bli att säga att han tyckte att mannen var lik Albert Einstein. Mannen svarade:” ”Jag är Albert Einstein”.

Men sådana höjdpunkter inträffar inte ofta.

Av årets sommarpratare häpnade jag när jag hörde att Carolina Gynning skulle vara med. Kan framgångar i Big Brother vara en merit? Men nu vet jag att hon har sysslat med mycket annat, till och med skrivit böcker. Märkligt det också. Jag har hört att hon har en blogg, som kan få en svensklärare att gråta…

Inga kommentarer: