söndag 21 juli 2013

Telias väntetid blev 20 dagar, inte högst 5...


Sedan cirka tre veckor ser jag på tv, kommer ut på internet och har telefoni via Telias nätverk. Det tog tid, innan allt var på plats, och det inträffade ett och annat, som förlängde processen.    
   Jag hade inte tänkt göra mig av med mitt fasta abonnemang och blev mycket förvånad, när jag fick ett brev, där Telia gratulerade mig för att jag ville ha bredbandstelefoni. Än mer överraskad blev jag, när den fasta telefonen plötsligt var död. Telia hade stängt av den utan att meddela det. Jag fick ringa per MOBIL och säga att jag INTE ville bli av med den och hamnade i långa telefonköer – och fick ge upp – DET BLEV FÖR DYRT att köa med mobilen!
    I stället ringde jag Teliabutiken i Karlskoga, vars personal har fungerat som kontaktpersoner för oss nya nätverkskunder. Karlskoga såg till att jag blev uppringd av den Teliaavdelning, som sysslar med nätverksfrågor. Jag fick beskedet att det skulle ta TRE TILL FEM dagar, innan jag fick tillbaka mitt fasta abonnemang. Det tyckte jag var lång tid, eftersom på fem dagar riskerade jag att många viktiga samtal till mig aldrig kom fram. Jag fick löftet att allt skulle göras för att väntetiden skulle bli så kort som möjligt.
   Jag hade problem med övriga installationer och anlitade därför ett företag i Filipstad för att få hjälp. Det gick alldeles utmärkt. Dom skickade en mycket duktig tjej, som på ett par minuter installerade allt jag velat ha. Dessutom tyckte hon att hon kunde installera också bredbandstelefonin, när hon nu ändå höll på. Jag tvekade men lät henne göra det. Men nu måste jag avbeställa min begäran att få tillbaka mitt fasta abonnemang. Det kändes lite pinsamt, men jag ringde Karlskoga och förklarade situationen. Jag fick löfte om att det skulle ordnas, och efter fem dagar fungerade fortfarande nätverkstelefonin. Då trodde jag att allt var klart: Telia hade ju sagt att det skulle ta HÖGST FEM dagar att återställa den fasta.

Men häromdagen var den tillbaka, och bredbandstelefonen var död! Jag fick ringa till Karlskoga igen. Tydligen hade löftet att stoppa återinstallationen av fasta telefonen glömts bort, och det är inget att bråka om. Däremot finner jag det märkligt att det som skulle ta HÖGST fem dagar i själva verket tog TJUGO!
   Men jag är tacksam för att Karlskoga såg till att bredbandtelefonin kom tillbaka direkt!         

Inga kommentarer: