tisdag 5 november 2013

Badkaret kostade 7490 kr. men det blev 12000!

Inte så att jag blivit lurad. Badkaret kostade 7495. I butiken. Det tillhörde de billigaste. Men efter köpet har det tillkommit utgifter.
   Det måste ju transporteras hem till mig. Ett badkar går det inte att stuva in i bagageutrymmet på bilen. Jag fick hjälp av en bekant, som i sin tur hade en bekant med ett lämpligt fordon. Jag tror att jag fick transporten till ett acceptabel pris, 750 kr.
   Vi lyckades få in badkaret i mitt radhus utan problem, men det var betydligt svårare få in det i badrummet, som är litet och trångt. Det gick till sist, men den nymålade tröskeln ser ej längre så fin ut.
   Sedan skulle badkaret installeras. Först gällde det att ansluta det till golvbrunnen, och då blev jag tvungen att göra ett inköp hos en rörmokarfirma. Det kostade cirka 150 kronor. Inte så mycket, och jag var tacksam för att jag inte hade behövt anlita rörmokaren själv.
   Vattenblandare ingick inte i köpet. Genom att böja den befintliga i badrummet fungerar den även till det nya badkaret, även om den ser en aning gammaldags ut. Om jag köpt en ny i butiken, hade det blivit några hundralappar till.
   Det var absolut nödvändigt att få hjälp av en elektriker, och det kostade en hel del. Jag har inga invändningar mot arbetskostnaden, som blev 1660 kronor. Men alla prylar, som elektrikern skulle installera, kostade 1225 kronor, och det var något mer än vad jag räknat med. Det dyraste var en s.k. jordfelsbrytare som kostade 650 kronor.
Sitter dom färdigmonterade på de betydligt dyrare badkaren?
 Och sedan var det moms för 721 kronor.    
Så sammanlagt blir det cirka 12000 kronor.
Från 7495 kr. till 12000 således.
Nog vore det bra ändå, om butikerna kunde upplysa om att det tillkommer några tusenlappar, innan allt är klart!

Men jag får trösta mig med att det finns dom som får lägga ut betydligt mer pengar på sitt badkar. Det har i varje fall den katolske biskopen Franz-Peter Tebartz-van Elst gjort. Hans badkar kostade 15000 Euro!   
Det badkaret skulle jag väldigt gärna vilja se!!!
Men nu har han det inte så lätt. Han har blivit avstängd från sin tjänst. Inte bara på grund av badkaret utan även för en massa andra exempel på extravagant leverne.

Inga kommentarer: