tisdag 12 november 2013

Storsatsning på Stockholm:Blir det pengar över åt oss?


 
Alliansens partiledare presenterade i går (11/11) en storsatsning på Stockholmsregionen. Bakom den finns staten, landstinget, Stockholms stad, Nacka, Solna och Järfälla.

Kollektivtrafiken skall förbättras genom nya tunnelbanestationer och en helt ny tunnelbana. Detta skall enligt partiledarna ”förstärka Sveriges konkurrenskraft” (Hurdå?) och dessutom leda till snabbare, säkrare och bättre resor och transporter”.

Dessutom skall kommunerna bygga 78000 nya bostäder i länet.

Alla parter delar på finansieringen. Statens bidrag kommer att uppgå till cirka 4 miljarder kronor. Slutnotan för tunnelbaneutbyggnaden hamnar på 25,7 miljarder kronor.

 Initiativet uppskattas i Stockholm. Storsatsningen motiveras med Stockholms expansion. Svenska dagbladet pekar på att under 2013 flyttade ”ett Skellefteå (tätorten) – 33000 personer – till länet.” Samma län kommer att ”ha 2,5 miljoner invånare år 2022, och kommer att bryta tremiljonersvallen omkring 2045. Stockholms stad väntas ha en miljon invånare 2019.”

Det är denna förväntade expansion som nödvändiggör storsatsningen. Enligt Svenska Dagbladet har hela Sverige nytta av satsningen på Stockholm, eftersom Stockholmsområdet ”är något av ett draglok för svensk ekonomi.”

   Där har vi det igen! Stockholmsmyten om ”att det som är bra för Stockholm är bra för övriga Sverige”.
Beträffande ”dragloket”, eller som stockholmsentusiasterna också säger boxerbåten”, må det få sägas att i  efterföljande släpvagnar” och pråmar”  finns gods som är nödvändigt för att också dragloket och boxerbåten ska kunna klara sig!

För övrigt tvivlar trafikexperter på att tunnelbaneprojektet kommer att lösa problemen. De menar också att det finns billigare och bättre alternativ, t.ex. en storsatsning på bussar.

I själva verket kommer storsatsningen på Stockholm skapa problem för den del av Sverige som inte ligger i Stockholm. Frågan är, hur mycket pengar som kommer att finns kvar i statens kassa efter satsningarna på Stockholmsregionen. Det handlar ju om fler projekt än utbyggnaden av tunnelbanan, t.ex. det superdyra ”Förbifart Stockholm”.  I dagens Göteborgs-Posten finns ett ledarstick, där författaren en aning syrligt frågar, när alliansledarna på DN-debatt skall presentera ett förslag om hur Göteborgs lokaltrafikproblem ska lösas.
   Och när det gäller glesbygden finns det inte ett öre för att förverkliga löftet om ”projektstöd för utveckling av bredband på landsbygden”. Kassan är tom! I Expressen skriver Tommy Hammarstrand från Eda kommun om sin besvikelse:

”För den glesbebodda landsbygden är de tunna glasfibertrådarna helt vitala, och det är märkligt att det uppflammande landsbygdsintresset inte lyckats åstadkomma ens en tumme till vår beramade bredbandskostym.”
Att kassan är tom beror på att projektet var en del av EU:s sjuåriga landsbygdsprogram, som just avslutats. Det nya är tidigast igång om ett år. Och det är inte säkert att bredbandssatsningen blir kvar. Därför undrar Hammarstrand om den viktiga fiberfrågan kan flyttas till infrastrukturministern, som skulle kunna senarelägga ”några motorvägar eller stoppa den dyra kringfarten runt Stockholm”.

Han lär få hoppas förgäves…     

  Till sist en fråga:

Måste inte övriga Sverige till sist bli helt utarmat,  om Storstockholm fortsätter att växa med ett Skellefteå om året?

 

Inga kommentarer: