lördag 16 november 2013

Lärare pressas att sätta glädjebetyg!


Svenska Dagbladet presenterar den 14 november nya exempel på hur betygsättningen kan gå till vid friskolor. Denna gång handlar det om Mikael Elias-gymnasierna, som är en del av landets största friskolekoncern, Academedia, som i sin tur ägs av riskkapitalbolaget EQT

”Sex elever! Det är 600 000 kronor – det måste du förstå”.
Så sa en rektorn, när han försökte få en språklärare att höja elevers betyg efter det att de och deras föräldrar klagat.

Läraren ändrade inte betygen och blev uppsagd – ”på grund av arbetsbrist”. Kort därefter annonserade skolan efter en ny lärare till samma tjänst.
En svensklärare vid samma skola berättar om elever, som klagat på den höga undervisningsnivån. Nivån måste sänkas, annars skulle eleverna sluta.

”Vi måste inse att vi sitter i knäna på eleverna”, menade rektorn .

I en annan skola ska rektorn ha ändrat en elevs betyg mot lärarens vilja; det hände också att rektorn helt enkelt tog över betygssättningen efter det att elever och föräldrar klagat.
Det är vanligt att elever vid Mikael Elias-gymnasierna får överbetyg, d.v.s. de har presterat sämre vid de nationella proven.
Vid ett gymnasium hade nästan 70 procent överbetyg, vid ett annat 65.

Så här kan det inte få fortsätta!

Blir det bättre, om riskkapitalbolagen plockas bort ur systemet?
Kanske men det räcker inte.

Om vi förbjuder friskolorna?
Säkert mycket bättre.

Men även i de kommunala skolorna kan det bli fortsatt press på lärare att sätta högre betyg för att få fler elever. Så kommer det att vara, så länge vi har kvar principen att ”Skolpengen följer eleven”.
Eleverna har rätt att välja skola, och skolpengen följer med dem. När läraren sätter betyg, handlar det om en form av myndighetsutövning. Betyget skall grunda sig på elevens prestationer – ingenting annat. Men så länge vi har kvar det fria skolvalet, finns det risk för att även rektorer på kommunala skolor utövar press på lärare att höja betyg.

 

 

 

 

Inga kommentarer: